Varje kilowattimme räknas – det är rubriken på den kampanj som Energimyndigheten nu rullar ut på en rad kanaler: i radio och tv, i sociala medier, på You tube, i tidningar, annonser och på den egna webbsidan.
Bakgrunden är den exceptionella situationen på elmarknaden i och med Ukrainakriget som gör att risken för elbrist och frånkoppling har ökat inför vintern. Och därför krävs det att alla svenskar drar sitt strå till stacken för att minska belastningen på elsystemet.
Energimyndigheten uppmanar nu alla svenska hushåll att minska sin elanvändning, till exempel att sänka värmen inomhus, duscha kortare tid och släcka lampor. Man vill också att hushållen ska använda elen på rätt tider. Att diska, tvätta och ladda elbilen bör göras på tider då elanvändningen är lägst, till exempel mitt på dagen, på natten eller på helgen.
– Ambitionen är att nå ut brett, i först hand till hushållen, men de här råden kan ju tillämpas även i till exempelvis kontorsmiljö, säger Gustav Ebenå, avdelningschef på Energimyndigheten .
– Vår paroll är att varje kilowattimme räknas. Varje bidrag spelar roll och summan av många bäckar små kan bli en väsentlig del.
Minskar riskerna för frånkoppling
Enligt Svenska kraftnäts beräkningar minskar risken för manuell frånkoppling till en femtedel om vi totalt kan minska elanvändningen med två procent. Detsamma gäller om vi flyttar två procent av elanvändningen från dygnets morgon- och kvällstoppar.
Två procent av den totala elanvändningen motsvarar 3 TWh – det är ungefär lika mycket som svenskarna kan spara tillsammans genom att sänka inomhustemperaturen med en grad och halvera användningen av varmvatten.
För elkunderna blir det en dubbel besparing om kampanjens budskap fungerar: dels mindre kostnader för den egna användningen, dels innebär den lägre efterfrågan på el att elpriset sjunker generellt.
– Men det handlar också om solidaritet, både inom Sveriges gränser och med våra grannländer inom EU. Och indirekt också med Ukraina som numera är uppkopplade mot det europeiska elnätet, säger Gustav Ebenå.
I linje med EU:s direktiv
Informationskampanjen ligger i linje med EU:s nya direktiv på elmarknaden där man beslutat att alla EU-länder måste minska elanvändningen med 5 procent under de timmar då elanvändningen är högst. Dessutom ska alla EU-länder sträva efter att minska den totala efterfrågan på el med 10 procent fram till den 31 mars 2023.
– Vi har gott hopp om att vår kampanj, tillsammans med prissignalerna på marknaden, gör att vi slipper manuell frånkoppling i vinter, säger Gustav Ebenå.
Johan Wickström