På 1 minut och 23 sekunder hann den gamla skidstjärnan Gunde Svan klä av sig, duscha, tvätta håret och klä på sig igen. Vem kan slå denna rekordsiffra? Det undrar Marie Grabe,marknadschef på GodEl, som tillsammans med sina kollegor dragit igång initiativet #skruvaner på Instagram där man fortlöpande lägger ut tips på hur hushållen kan spara el.
Varför har ni valt att dra i gång den här kampanjen?
– Vi vill vara proaktiva för våra kunders skull och visa vägen för hur hushåll och företag kan spara el. Tillsammans kan vi få ned elpriset och det kan vi göra med enkla insatser. Vi tror att vi alla kan spara el – det finns en onödigt hög konsumtion hos både hushåll och företag.
Hur tänkte ni kring utformningen av kampanjen?
– Vi ville ha en humoristisk approach, men där det samtidigt finns ett stort allvar. Vi vill inspirera alla att tänka på hur mycket el vi gör av med varje dag och hur vi kan spara. Att tänka på hur länge man står i duschen är ju ett exempel, även om man kanske inte behöver vara så extrem som Gunde.
Hur har gensvaret varit hittills?
– Verkligen över förväntan. Vi har nått ut till cirka 4 300 konton på Instagram och i skrivande stund har vi 1 540 följare på kontot, efter att ha smyglanserat vecka 38. Vi ser att budskapet sprids både bland privatpersoner och företag.
Varför har ni valt Instagram?
– Instagram fungerar jättebra för den här typen av initiativ, det är ett naturligt nav. Sedan finns information samlad även på sajten skruvaner.nu. Målet är ju att vi alla ska börja prata om det här. Om vi alla sparar på el kan vi tillsammans sänka elpriset i Europa, eftersom en minskad efterfrågan sänker priset. Jag tror att våra enkla inlägg om el – som till exempel att elburen golvvärme är en av de största eltjuvarna i hemmet – får många att tänka efter och kanske blir det i vissa fall också en aha-upplevelse.
Vad säger era branschkolleger?
– Vi gläds åt att branschkollegorna har egna satsningar för att spara el och tipsar sina kunder om det. Vi hoppas att branschen kan se #skruvaner som ett komplement till sitt eget content. Genom att haka på #skruvaner visar vi i branschen på bred uppslutning, en enad front och att vi är i detta tillsammans – för våra kunders skull, för hushållen och företagen. Det är en extremt dyr vinter väntar, dessutom med höga boräntor och matpriser, så vi måste verkligen hjälpas åt. Det här är ett sätt.
Marie Kofod-Hansen