Många av Kraftringens kunder bor eller har verksamhet i Lund, Lomma, Eslöv och Hörby, vilka samtliga ligger i landets sydligaste elområde, SE4.
– De höga elpriserna påverkar alla våra kunder från stora företag till privatpersoner. Det är en ohygglig situation för många. Vi har dagliga mycket tunga samtal, framför allt bland privatkunder, där människor är förtvivlade, säger Marie Liljewall och fortsätter:
– Det är inga lätta samtal att ta och det är dessutom väldigt lite som vi som lokal elhandlare kan göra. Våra marginaler i elhandeln är väldigt små, trots att priserna är så höga. Vi märker att många redan är mycket oroliga inför höstens förväntade nivåer på elpriserna. Det vi kan göra är att förklara, stötta och erbjuda olika typer av ekonomiska betalningslösningar.
Lösningar för anstånd
På Kraftringen får de lägga mer tid än normalt att hitta lösningar för anstånd och betalningsplaner. Dessa förfrågningar ökar och det var samma sak i vintras när priserna var höga. Samtidigt menar Marie Liljewall att elräkningarna är något som kunderna prioriterar, men om räkningarna blir för höga har inte alla den ekonomiska möjligheten att betala allt på en gång.
Hon pekar också på att det är väldigt dystra scenarier som målas upp inför vintern, där det kan handla om tiotusentals kronor extra i månaden för hushållskundernas elräkning.
– Det gör ju att många får en klump i magen hur de ska hantera en sådan kostnadsutveckling samtidigt som räntor och livsmedel och annat går upp. De uttrycker vad jag skulle kalla desperation.
– Det är lätt att säga att människor ska spara el, men en del vi pratar med sitter redan i kalla och mörka hus. Då är det svårt att säga att de ska spara lite till. Det gäller att vara ödmjuk när vi pratar med våra kunder.
– När det gäller företag finns det däremot oftast mer marginaler och fortfarande åtgärder att göra för att spara energi, så fokus just nu i det korta perspektivet är att få ner elförbrukningen och möjligen att flytta den. Det gynnar alla.
Tufft för företagskunder
Bland Kraftringens kunder finns några stora industriföretag, men framför allt mellanstora och mindre bolag, bland annat i lantbrukssektorn. Många av deras företagskunder märker att deras konkurrenskraft kraftigt försämras till följd av de höga elpriserna och en del har också styrt om sin process till att bedriva sin verksamhet på nätterna då elpriserna är lägre.
– Men många företagare och lantbrukare som har djur är väldigt nära att inte kunna bedriva sin verksamhet så länge till, utan kan tvingas lägga ner, säger Marie Liljewall.
Här kan regeringens förslag på högkostnadsskydd få stor betydelse, men än så länge finns inga detaljer kring hur skyddet ska utformas och vilka belopp det handlar om för enskilda kunder. Både företag och hushåll kommer att omfattas, medan elprisstödet som kom i vintras enbart gällde privata kunder.
Marie Liljewall tycker att det är bra att skyddet denna gång även omfattar företagen, men hon pekar också på hur viktigt det är hur högkostnadsskyddet ger minskad elanvändning.
– Högkostnadsskyddet måste styra rätt, så att det tar ner priseffekt men inte en totalkostnadseffekt det vill säga så att kunden är betjänt av att minska sin förbrukning. Det är också just energibesparing vi uppmanar våra kunder att göra nu.
Ökat fokus på energitjänster
På Kraftringen har de en stor avdelning som arbetar med energitjänster mot i första hand företag och bostadsrättsföreningar. De har också en del lösningar som fungerar för privatpersoner, men till dessa kunder lyfter de även fram energi- och klimatrådgivarna som kostnadsfritt stöttar privatpersoner och mindre företag.
– Vår personal inom energitjänster jobbar med allt från analys och inledande energiutredningar till att genomföra konkreta åtgärder. Det finns ett ökat tryck på dessa tjänster då många, framför allt bostadsrättsföreningar, vill ha hjälp.
– Samtidigt har vår energitjänstpersonal rätt fullt i sina orderböcker och det är svårt att kunna rekrytera ytterligare personer. Det är ju ett problem i vår bransch att det är svårt att hitta personal och energitjänster är nu väldigt efterfrågat, avslutar Marie Liljewall.
Ann-Sofie Borglund