Den 6 december 2022 fick Malin Larsson och Mikael Marklund i Piteå sin nya elmätare på plats. Efter fem år hade PiteEnergi gjort det sista elmätarbytet i projektet: nu hade samtliga cirka 23 500 kunder fått nya elmätare – drygt två år före deadline, enligt lagkraven.
– Det här öppnar upp för en mängd möjligheter. Tidigare har vi förlitat oss på att kunderna ringer in när det är problem, nu kan vi övervaka nätet på ett bättre sätt, säger Jörgen Andersson-Strand, PiteEnergis vd som bland annat har en it-driftschefsfunktion på Tullverket i sitt cv.
– Nu kommer vi kunna hjälpa kunderna på distans om de får problem, till exempel med nollfel, och vi får bättre möjligheter att använda informationen om elanvändningen för att lastbalansera nätet, fortsätter Jörgen.
Öppnar upp för nya tjänster
Mätarbytet öppnar även upp för nya tjänster i takt med att kunderna skaffar solceller eller elbilsladdare.
– Elmätarna är centrala för att samla data från både kundernas elanvändning och solcellsproduktion, vilket ger möjligheter att optimera och minska kostnader.
De nya elmätarna är ett konkret exempel på elnätens ökade digitalisering. Men digitalisering är inget nytt fenomen för PiteEnergi. Redan för tio år sedan började företaget med fjärrfrånskiljare som kunde sektionera och styra bort strömmen vid avbrott. I mellanspänningsnäten finns också sedan länge övergripande styrsystem, så kallade Scada-system, där man kan övervaka näten.
Under de senaste åren har arbetet med digitalisering, övervakning och styrning intensifierats ytterligare med nya metoder. Under 2021 påbörjade företaget installationen av så kallade smarta linjeagenter, sensorer på elnätet. Idag finns över 500 sensorer, från företaget Exeri, på luftledningarna, främst på landsbygden, på en total sträcka på 30 mil.
– Nu kan vi mycket snabbare lokalisera var ett avbrott skett. Vi behöver inte felsöka på samma manuella sätt som tidigare. Det minskar avbrottstiden för våra kunder och våra medarbetare behöver inte vara ute så länge, säger Jörgen Andersson-Strand.
Med hjälp av smarta sensorer ska vi mäta snö- och islaster på luftledningar."
Nya sensorer på luftledningar
Inom kort ska företaget även testa en annan typ av sensorer på sina luftledningar.
– Med hjälp av smarta sensorer ska vi mäta snö- och islaster på luftledningar, laster som i värsta fall kan knäcka stolpar under tuffa vintrar, fortsätter Jörgen.
Det är mycket sensorer för PiteEnergis del. Som ett lokalt fullservicebolag inom energi och infrastruktur har man även ansvar det kommunala bredbandsnätet som man nu kompletterat med ett trådlöst kommunikationsnät för sensorer – ett så kallat LoRaWAN-nät – med detta vill man skapa förutsättningar för näringslivet med IoT-lösningar. (Internet of Things)
Insamlingen av data kräver struktur och strategi, enligt Jörgen Andersson-Strand.
– Det är väldigt mycket data att ta in. Den största utmaningen är att samla in den metodiskt och att strukturera upp informationen – och att ha en plan för vad man ska använda datan till.
Det är också viktigt att det blir tydliga och enkla gränssnitt för användarna.
– En driftledare ska få information om att det har uppstått ett problem, var det är lokaliserat och vilken åtgärd som behöver utföras. Tekniken ska göra nytta, det är ju ingen mening att ha en massa data för dess egen skull, säger Jörgen Andersson-Strand.
I slutänden innebär digitaliseringen bättre kvalitet för kunderna – det är det som är den stora vinsten.
Nya säkerhetskrav
Den ökade digitaliseringen sätter också nya krav på organisationen, inte minst säkerhetsmässigt.
– Det blir större risker med digitaliseringen. Men vi har stor kompetens inom organisationen för att hantera de utmaningar som uppstår. Det blir lite ökade kostnader, men samtidigt innebär detta effektiviseringar, säger Jörgen Andersson-Strand.
– Och i slutänden innebär digitaliseringen bättre kvalitet för kunderna – det är det som är den stora vinsten.
PiteEnergis elnät23 500 kunder.300 mil ledningar.Driftsäkerhet: 99,99 %.
Johan Wickström