– Det handlar inte så mycket om att jaga kunder och diskutera påslag längre. Utan snarare om att utbilda, göra behovs- och förbrukningsanalyser och hitta lösningar tillsammans, säger Jonna Billskog, som är säljare inom elhandel och energitjänster på Uddevalla Energi.
Det innebär att hon både säljer el och energitjänster som solceller, laddboxar och batterilager till såväl privatpersoner som företag. Gemensamt för alla kunder är just att den rådgivande delen av arbetet blivit betydligt viktigare under åren som gått.
Kul med kunddialoger
Hon kopplar förändringen till hur mycket mer prioriterade energifrågor har blivit, av både ekonomiska och hållbarhetsrelaterade skäl.
– Energibranschen är superhet nu och det märker man verkligen som säljare. Kunderna pratar gärna med oss.
Många har gjort det till en sport att flytta laster för att bli gynnande av ett rörligt timprisavtal.
Just kunddialogerna och relationerna är något hon tycker gör det kul att vara säljare. Det är också viktigt att kunna skapa trygghet och lära kunden vad olika erbjudanden innebär. Därför behöver man förstå sig på de produkter och tjänster som energibolaget säljer.
– Inom elhandel har vi valt att pausa fastprisförsäljningen, vilket kunderna verkar ha förståelse för.
– Kunderna har också blivit mer pålästa och inser fördelarna med förvaltade produkter. Många har gjort det till en sport att flytta laster för att bli gynnande av ett rörligt timprisavtal, säger Jonna Billskog.
Förutom elhandel, där många kunder av förklarliga skäl är bekymrade över prisutvecklingen, är solceller ett område som är särskilt populärt just nu.
– Intresset ökar hela tiden. För privatpersoner kan emellertid säljprocessen ta en del tid, säger Jonna Billskog.
"Privatekonomin styr"
Där brukar nämligen kundernas tankar kretsa kring återbetalningstid och hur stor investering som krävs.
– Det är ofta privatekonomin som styr om kunder väljer att investera eller inte. Men jag har aldrig upplevt att någon satt upp solceller och sedan ångrat det. Snarare brukar kunder ångra att de inte satte upp ännu fler när de hade chansen.
En arbetsdag
8:00 Avstämningsmöte med säljteamet.
9:00 Administrerar pågående ärenden och skickar en del kundmejl.
10:00 Inbokade kundmöten över telefon.
12:00 Lunch.
13:00 Ringer uppföljningssamtal kring utskickade offerter.
15:00 Hämtar uppgifter om en kunds förbrukningsprofil för att skriva en offert.
16:00 Bokar in ett projekteringsmöte med en kund.
17:00 Går hem.
Linus Olin