Vinterns elpriser fick många kunder att bli mer aktiva och intresserade av sitt elavtal. Framför allt ville många styra sin förbrukning själv, och intresset för timprisavtal drog iväg. Men ett år senare har minnet av den turbulenta energivintern bleknat i takt med att priserna sjunkit, och därmed tittar många återigen på de gamla, mer bekväma och bekanta avtalen.
– Antalet timpriskunder hos oss har dubblerats sedan mars 2022, men den ökningen har planat ut en del de två-tre senaste månaderna. Det kan antingen bero på ett minskat intresse för avtalet, men också att frågan inte uppfattas som så intressant när det är varmt och priserna ligger på en låg nivå, säger Jonas Stenbeck, privatkundschef på Vattenfall Försäljning.
Hur det blir i framtiden för timprisavtalen är svårt att sia om, säger han, och menar att när hösten drar igång och det blir kallare får man helt enkelt se om priserna kommer öka eller om det har stabiliserats. Just nu ser dock Jonas Stenbeck att det finns ett större intresse för fast avtal på ett år eller rörligt avtal på månadsbasis snarare än att kunderna väljer timpriser.
”De flesta väljer rörligt avtal”
Samma scenario har man även sett hos Fortum, berättar Karin Hallberg, privatkundschef Fortum Sverige.
– Normalt är det väldigt säsongsbetonat – aktiviteten går upp när det blir kallare och högre priser, och då letar kunderna runt efter bättre erbjudanden. Men förra året hände det dels ovanligt tidigt, och dels med en starkt växande trend för timpriser.
– Men tittar jag på timpriset nu så ser det ut att vara ett avtagande intresse. Särskilt när det gäller inflödet av nya kunder, där ser vi en tydligt nedåtgående trend för timpriser. Nu vill de flesta ha ett rörligt avtal, periodmätt per månad, säger Karin Hallberg.
Det gäller även en ökande andel av de kunder som haft timpriser.
– De tycker det har varit bökigt att ha koll på priserna hela tiden, och vill byta tillbaka till månadspriset.
Men precis som Jonas Stenbeck garderar hon sig för en comeback för timpriserna:
– Det kan hända att det ändrar sig framåt hösten om det blir en liknande situation som förra året.
”Det blev en hajp”
Även Fredrik Karlsson, marknads- och försäljningsansvarig hos kommunala Ystad Energihandel, upplever liknande utveckling:
– Det var ju en hajp när priserna skenade iväg, men den har planat ut rätt så rejält. Det finns fortfarande ett större intresse än innan krisen, men att det gått ner beror på att kunderna har utbildat sig att förstå vad ett timpris innebär. Så de som är reaktiva har agerat och ligger på timpriser, men de som inte har tid eller ork har valt månadspris.
De flesta hos Ystad Energihandel som valde timpriset har behållit sina avtal. Det är främst nya kunder som tittar på traditionella månadsavtal. Än så länge erbjuder inte bolaget fast avtal, men det är på gång, enligt Fredrik Karlsson.
Till skillnad från kollegorna på Vattenfall och Fortum är han säker på att timpriserna kommer bli aktuella på nytt när kylan slår till.
– Inte lika explosionsartat som i december, då var det ju närmast hysteri. Men visst, jag tror att frågan kommer väckas igen.
Jan Hallman