Antalet förfrågningar om att ansluta laddstationer har ökat i takt med elektrifieringen. De höga effektbehoven för snabbladdning kan få stor påverkan på elnätet och det kan leda till långa handläggningstider.
I slutet av juni presenterade Energiföretagen ett tipsdokument – ”Tips för effektivare anslutningsprocesser av laddstationer till elnätet” – där en version är riktad till elnätsföretag och en till laddoperatörer (se faktaruta). Syftet är att
skapa effektivare och anslutningsprocesser.
Två arbetsgrupper – med företrädare från båda sidor – har under Energiföretagens flagg jobbat med frågan sedan början av förra året
– Parterna fick sätta sig ner och fundera över den här utmaningen. Vi ser redan att de tips man enats om har tagits emot väl i branschen, säger Martin Olin, ansvarig på Energiföretagen för arbetet.
Omfattande utredningar
Martin Olin betonar att grundproblematiken kvarstår med kapacitetsbrist på vissa platser i elnätet och där allt högre effektbehov för snabbladdning kräver omfattande nätutredningar för att godkänna en anslutning.
– Men med det sagt så ser vi att det ofta finns administrativa skäl till att processen tar onödigt lång tid och där kan tipsdokumenten bidra till att göra skillnad, säger Martin Olin.
En utvärdering av Energimarknadsinspektionen har pekat på att handläggningstiderna både är osäkra och i vissa fall utdragna med ett intervall på 4–36 månader.
Martin Olin konstaterar att det funnits delvis olika syn mellan ”parterna” om orsakerna.
– I de två dokumenten kommer bådas perspektiv med och det har varit viktigt. Det finns ju inga formella krav kring att man ska jobba så här och lokala förutsättningar kan påverka vilka behov man har av tipsen. Men vi hoppas att det tas emot som ett inspel med tips och råd för att skapa mer tydlighet och vad som är värt att tänka på i olika skeden av processen.
Har vi problem och utmaningar att ansluta laddstationerna idag, så kommer det att bli ännu mer så framöver.
Utmaningarna kommer öka
Energiföretagen har lyft fram Ystad som ett pedagogiskt exempel där stadens effektbehov på 50 MW kan jämföras med framtida effektbehov på uppåt 20 MW för endast en större laddstation för tyngre fordon.
– Signalerna från fordonsindustrin med stora satsningar på batterifordon, även tyngre sådana, är en del. Men också EU:s politik med kommande förbud för att sälja fossilfordon och krav på laddstationer har betydelse, säger Martin Olin.
– Har vi problem och utmaningar att ansluta laddstationerna idag, så kommer det att bli ännu mer så framöver.
Smidiga processer
Umeå Energi Elnät, som är ett av företagen som deltagit i arbetet, ser ett ökat inflöde med både stora och små förfrågningar om att ansluta laddstationer. Anslutningsingenjör Tomas Wikström hoppas att tipsdokumenten kan underlätta arbetet.
– Eftersom båda sidor har varit delaktiga i framtagandet av processen så tror jag att vi tillsammans underlättar till att få till smidiga ochsnabba processflöden.
Är det något särskilt du vill lyfta fram i innehållet som extra viktigt?
– Laddoperatören bör ha ett färdigt förslag där behovet är fastställt och att ”rådighet” över positionen finns. Även att en tidig dialog initieras av laddoperatören eftersom vi elnätsföretag i vissa fall måste göra anpassningar i elnätet, säger Tomas Wikström.
Viktigt med tydlig kommunikation
Alexander Léonarde, Technical product manager på Recharge, har också deltagit i arbetet med tipsen och han ser förbättrad kommunikation med elnätsföretagen som extra viktigt.
– Detta gäller genom hela processen – från första förfrågan till spänningssättning. För att kunna genomföra en koordinerad och effektiv installation med tillståndsprocesser, markavtal, inköp av hårdvara med mera är laddoperatören beroende av att kunna planera sitt arbete på ett effektivt sätt mellan olika etableringsprojekt, säger han.
Han betonar att långa handläggningstider och inte minst osäkerheten kring dess längd gör det svårt att planera arbetet.
– Med många parallella projekt i hela landet behöver vi prioritera vilka aktiviteter som görs när och var, samt vilket material som förbereds för vilken etablering. En osäkerhet kring om och när en anslutning kan bli möjlig innebär att övriga nödvändiga delar av arbetet får vänta, vilket i sin tur kan leda till att en installation försenas eller inte kan genomföras. Med en bra kommunikation kring tidplaner i processens samtliga steg blir möjligheterna till långsiktig planering goda, säger Alexander Léonarde.
Det är viktigt att elnätsbolagen kan lägga resurserna på de anslutningar som har störst potential att komma i mål.
Tydliga tidsuppskattningar
Även Martin Olin lyfter samma delar för att hantera anslutningsprocesserna smartare.
– Elnätsbolagen kan ofta göra mer för att vara tydliga med tidsuppskattningar – även i situationer när det inte är så konkret så har det ett värde att informera laddoperatören för att underlätta deras planering.
– Det är också viktigt att elnätsbolagen kan lägga resurserna på de anslutningar som har störst potential att komma i mål. Därför är ett grundligt arbete av laddoperatören viktigt i ett tidigt skede av processen. Gärna att de föranmälningar som kommer in blir färre men är väl genomarbetade och bygger på dialog, säger Martin Olin.
Dialogerna i arbetsgrupperna har varit god, menar Björn Nilsson, elkraftsingenjör och nätanalytiker, som har deltagit från Umeå Energi Elnät.
– Klimatet i arbetsgruppen har varit konstruktivt och jag upplever att båda sidor strävat efter att hjälpa varandra att förstå utmaningarna som respektive sida ser, och komma fram till tips som faktiskt kan vara till hjälp, istället för att ”klaga” på varandra, säger han.
Här är tipsen för snabbare anslutning
Tips för effektivare anslutningsprocesser av laddstationer till elnätet har tagits fram i två versioner av Energiföretagen i samverkan med medlemsföretagen.
Tipsen för elnätsföretagen täcker in information, tidspuppskattningar, samordning och dialog samt ärendehantering.
Tipsen för laddoperatörerna fokuserar på tidig dialog, kapacitetsbrist och olika saker att tänka på under processen.
Fredrik Mårtensson