Det senaste årets energikris har gjort avtryck i de svenska hushållen. Allt fler svenskar är skeptiska till att klimatmålen uppnås – både när det gäller FN:s globala temperaturmål på 1,5 procent och Sveriges mål om nettonollutsläpp till 2045. Det visar en ny klimatrapport från Novus och Kraftringen där man frågat drygt 1 000 svenskar mellan 18 och 79 år om deras inställning till klimat och energi
Rapporten är en uppföljning på en undersökning som Novus genomförde 2021 där motsvarande frågor ställdes. Och jämfört med den tidigare rapporten kan man se tydliga skillnader. Till exempel ökad klimatpessimism och ett minskat engagemang för att sänka sitt eget klimatavtryck.
Å andra sidan har det uppkomna energiläget gjort att svensken i gemen har ökat kunskapen om energifrågor, till exempel reduktionsplikt och grönt stål. Även kunskapen om effektbristen har ökat kraftigt.
Optimism om det svenska energisystemet
Men även om det finns en skepsis till att Sverige idag har möjlighet att möta efterfrågan på el ”oavsett tidpunkt och geografiskt område” så är framtidsoptimismen om det svenska energisystemet relativt stark och har ökat sedan 2020. Även synen på olika kraftslag har förändrats, kanske som en följd av den debatt som förekommit under året: betydligt fler tycker att kärnkraft är en del av en hållbar utveckling. Det gäller även för kraftvärmen, vars egenskaper ju har kommit i fokus under senare tid.
Ytterligare en slutsats från undersökningen är att frågan om att spara energi har hamnat betydligt högre upp på agendan: 57 procent är noga med att förbruka så lite el som möjligt, en ökning med 13 procentenheter sedan förra mätningen.
– Valrörelsen och medias fokus har sannolikt bidragit till det extremt stora kunskapslyft som vi ser runt vissa begrepp och frågor kopplade till klimat och energi. Det märks att det här är frågor som gjort stort avtryck ute i stugorna och tagit stor plats i det vardagliga samtalet, säger Peter Blid, rådgivare på Novus och ansvarig för undersökningen.
För Kraftringen, som är med och finansierar undersökningen, är undersökningen nyttig på många sätt.
– För oss är det viktigt att hålla koll på vad kunderna och allmänheten har för attityder och kunskaper om energi- och klimatfrågor, säger Charlotte Karlberg, Customer Insight Manager på Kraftringen
– Vi kan ju se här att kunskapsnivån höjts och då måste vår kommunikation och vår kundservice anpassas efter det. Vi har alltid en hög ambition att tydligt försöka förklara så mycket som möjligt, och behovet av information hos våra kunder har ökat nu när energipriserna är så höga.
Här är några av de centrala siffrorna från rapporten.