Normalt innebär Elens dag, som startades för tio år sedan, att lyfta fram den svenska elen och tydliggöra dess nytta i samhället. Men i år är allt annorlunda på grund av elkrisen som både Sverige och övriga Europa befinner sig i.
– I år har vi lagt lite mer krut på Elens dag än tidigare och har ett unikt tema i samband med tioårsjubileet. Tidigare har många tagit elen för given, men nu befinner vi oss i en annan sits. I år är målet med Elens dag att få svenskarna att snåla mer med elen, säger Julia Hörnell, medlemskommunikatör på Energiföretagen Sverige.
I stället är årets tema energieffektivisering, med syfte att påverka svenskarna att minska sin elanvändning. Dels för att spara på sin ekonomi, men för även för risken för elbrist och för att visa solidaritet med grannländer.
– Budskapet är att snåla med elen denna vinter och vår – för alla elräkningars skull. Vi vill uppmuntra till omtänksamhet gällande andras elkostnader, som man också själv kan tjäna på, säger Julia Hörnell.
– Kampanjens mål är att få in ett nytt tankesätt hos svenskarna när det gäller energieffektivisering, så att alla lite mer på autopilot börjar sänka elvärmen, flytta delar av elanvändningen från dagen till kvällar och helger, släcker lamporna när de lämnar rummet och så vidare. Det viktigaste är att vi dämpar elkostnaderna för hela samhällets skull.
Kampanj på sociala medier
Kampanjen hELa Sverige snålar! kommer främst att synas på Facebook och Instagram, liksom på Energiföretagens hemsida, Youtube och LinkedIn. Det handlar om bilder i form av sms-konversationer som på ett lättsamt sätt uppmuntrar till att spara el. Kampanjen består även av filmer som bland annat ger tips på hur man kan sänka sin elräkning.
Tanken är att den har sin utgångspunkt i den egna plånboken med tips på hur man kan minska sin egen och andras elräkningar, för att därefter utvecklas till att även sprida kunskap om varför elpriserna är höga just nu och vad som krävs för att de ska kunna sjunka på längre sikt.
– Under förra året kunde vi se att elanvändningen minskade med fyra procent. Nu gäller det att vi håller i denna minskning och förhoppningsvis lyckas minska elanvändningen ännu lite till, säger Julia Hörnell.
”Viktigt att energibranschen visar enad front”
Dessutom vill Energiföretagen få ännu fler av sina medlemsföretag att delta i kampanjen. Under hösten har flera energiföretag, till exempel God El, Skellefteå Kraft och Bodens Energi, kommunicerat om att spara el, men fler behöver hänga på.
– Det är viktigt att energibranschen visar en enad front i den här frågan. Precis som resten av samhället vill vi att elpriserna ska gå tillbaka till det normala så att alla kunder har råd att betala sina räkningar. Det behövs för att elpriserna ska dämpas, risken för elbrist ska minska och för att visa solidaritet med våra grannländer, säger Julia Hörnell.
Jan Hallman