Idag använder sjöfarten nästan uteslutande fossila bränslen. Samtidigt ställer allt fler kunder krav på klimatneutrala transporter och många rederier har också satt upp mål för klimatneutrala bränslen.
– Omställningen till förnybar energi är brådskande. Världens sjöfart använder idag 300 miljoner ton fossilt bränsle per år. Med elektrobränsle som ersättning till dagens fossila bränslen kan koldioxidutsläppen minska med över 90 procent, säger Claes Fredriksson, vd och grundare av Liquid Wind i en presskommentar.
Elektrometanol från vindkraft och koldioxid
Bolagets affärsidé är att producera elektrometanol av förnybar vätgas från vindkraftsel och biogen koldioxid. De har nu tillsammans med Umeå Energi gjort en förstudie som visar att förutsättningarna är goda att producera elektrometanol i anslutning till energibolagets kraftvärmeverk. Nu går samarbetet vidare och ett investeringsbeslut är beräknat till 2024 och med en produktionsstart 2026.
– Det handlar om en investering på omkring två miljarder kronor, där Umeå Energis andel blir 100–500 miljoner kronor beroende på vilka tekniska lösningar som väljs, säger Mårten Henriksson, affärsutvecklare på Umeå Energi.
– Vi ser det här som en bra satsning både affärsmässigt och miljömässigt. För Umeå Energi är detta ett viktigt steg i att ta vara på den biogena koldioxiden, säger han vidare.
Kan minska koldioxidutsläpp med 40 procent
Elektorbränsleanläggningen i Umeå beräknas leverera 100 000 ton elektrometanol per år och årligen kunna fånga in 230 000 ton koldioxid. Det motsvarar en minskning av Umeås samlade koldioxidutsläpp med 40 procent.
Detta blir Liquid Winds tredje planerade elektrobränsleanläggning. Den första anläggningen, som ska stå klar 2025, byggs i Örnsköldsvik i samarbete med Övik Energi, men detta fabriksprojekt har dock nyligen sålts till den danska delägaren Ørsted.
Liquid Wind har även ett samarbete med Sundsvall Energi där Liquid Wind vill bygga en metanolfabrik i anslutning till Korstaverket och den beräknas stå klar i slutet av 2025 eller början av 2026.
Att Umeå nu blir valet för de tredje anläggning menar Liquid Wind beror på att de, liksom Umeå Energi, vill vara en aktiv part i den gröna omställningen och utifrån detta fanns ett gemensamt intresse att utforska möjligheterna till ett samarbete.
– Vi vill bygga våra elektrobränsleanläggningar på platser där tillgång till biogen koldioxid, förnybar energi och miljötillstånd kan säkras. I Umeå finns tillgång till biogen koldioxid från Dåva kraftvärmeverk, den planerade effektförstärkningen för elnätsanslutningen, ett pågående järnvägsprojektet och framför allt Umeå kommuns miljömål om fossilfri stad 2030, säger Klaudija Cavala, kommunikationschef på Liquid Wind.
Ann-Sofie Borglund