E22 är helt central för trafiken ned till sydöstra Sverige. Men sträckan genom Söderköping är en känd flaskhals sedan decennier – särskilt när bron över Göta kanal öppnas (två gånger i timmen under högsäsong). Därför bygger Trafikverket en förbifart som ska stå klar 2028, och för att komma snabbare förbi Göta kanal byggs en akvedukt.
Men i sitt planeringsarbete stötte Trafikverkets projektgrupp på ett hinder i form av en fjärrvärmeledning – en del av den 11 kilometer långa ledningen från Händelöverket i Norrköping som försörjer Söderköping med värme.
Nu har Eon sedan i april arbetat med att lägga om ledningen, men det är mer komplicerat än man kan tro i förstone.
– Det rinner en bäck genom området – Lillån – som är strandskyddad. Så vi har genomfört en så kallad styrd borrning. Det betyder att man borrar en pilotsträcka med ett mindre borrhuvud och sedan byts borrhuvudet till ett större som förstorar hålet samtidigt som röret dras med på tillbakavägen, säger Elin Carlshamre som är projektledare för uppdraget.
– Vi korsar ån två gånger och sedan kommer ledningen även ligga under den nya sträckningen av E22. Då ligger vi rören 8 meter under mark.
Totalt handlar det om 450 meter ledning som dras om. Och tidplanen ser ut att hålla.
– Vi sa att vi skulle bli klara innan semestern och det är vi. Under en dag kommer ledningen vara avstängd – då sätter vi på reservpannan i Söderköping, säger Elin Carlshamre.
Den totala budgeten för projektet är 10 miljoner kronor.
Johan Wickström