Redan 2013 lanserade Storuman Energi sin tjänst energikontot, som gör att kunden kan jämna ut sina elkostnader under året – något som blivit alltmer populärt nu när elpriserna periodvis varit väldigt höga.
– Om man exempelvis har en förväntad årskostnad på 6 000 kronor så kan man betala 500 kronor i månaden, varje månad. I stället för att betala 1500 kronor i december när elräkningen är hög och strömmen dyr, och 300 kronor i juni när det är tvärtom, förklarar Måns Borgström, vd på Storuman Energi.
– Vi erbjuder möjligheten att vara mer flexibel i sina betalningar, utan att kräva något annat än kostnaderna för vad som faktiskt har förbrukats. Hade vi däremot krävt att kund skulle betala ett jämnt belopp på exempelvis 1 000 kr per månad trots att månadsfakturan är något annat så hade detta inte varit okej och stridit mot ellagen, säger Måns Borgström.
Samla fakturor
Syftet när man lanserade kontot var också att kunder med flera anläggningar fick möjligheten att samla sina fakturor på ett och samma ställe. Genom kontot kunde man även ge kunder som bodde utomlands möjligheten att betala sina räkningar med en enstaka eller ett fåtal insättningar per år, och på så sätt kunde de slippa fundera på elräkningen hemma i Sverige.
– Vi införde också en tillgodoränta på 3,5 procent på beloppet på energikontot. Detta eftersom ”samla dina fakturor” och ”jämna ut din betalning” är goda argument för att få en kund att byta elleverantör, säger Måns Borgström och fortsätter:
– Men vi vet också att el är en lågintresseprodukt, så räntan ger en extra motivation att få kunderna att byta till oss. Det är också är helt rimligt. Kunden hade tidigare inga incitament att bygga upp en buffert hos oss under sommaren om de i stället kunde få ränta på pengarna på banken.
Kunderna får dock maximalt ha 30 000 kronor på energikontot.
– Det är en betallösning för elräkningarna och vi anser därför inte att det är skäligt att kunna ha mer pengar än så på energikontot, säger Måns Borgström.
Kunderna stannar längre
Idag är det 17 000 kunder som har energikonto hos Storuman Energi och enligt Måns Borgström är det extremt sällan som någon vill återgå till månadsvisa fakturor efter att ha provat energikontot.
– Vi ser också att kunder med energikontot stannar hos oss längre än kunder som inte har energikonto, så det är tydligt att det är en produkt som uppskattas, säger Måns Borgström.
Det som har skett de senaste åren är att många kunder numera har solceller. Det gör att solcellskunder med energikontot kan producera el på sommaren och sälja till Storuman Energi och som de sedan får 3,5 procent ränta på. De använder bufferten som de bygger upp under sen vår, sommar och tidig höst för att betala vinterns elförbrukning med.
– Att bygga den ultimata betallösningen för solcellskunder var inte intentionen när produkten lanserades. Solcellsmarknaden var inte alls lika utbredd 2013 som den är idag och vi tog inte hänsyn till den när vi utformade energikontot. Men nu får vi in massvis av nya solcellskunder som vill ha energikontot, säger Måns Borgström.
Ann-Sofie Borglund