I december 2022 beviljades Skövde Energi stöd från Energimyndigheten på 38 miljoner kronor för att kunna bygga fyra laddstationer för tung trafik i Götene, Tidaholm, Vårgårda och Vara. Dessa stationer blir viktiga bitar för att ställa om så att regionen kan få ett hållbart logistiksystem
Först ut är dock den nyinvigda laddstationen på Gruvgatan i centrala Skövde, som energibolaget investerat i själva. På stationen kommer det finnas fyra laddpunkter på 350 kW styck, vilket innebär att en lastbil med tomt batteri kommer att vara fulladdad på drygt en timme.
Potentiella affärsmöjligheter
Det är kommunens första publika laddstation för just tunga fordon (än så länge tillåts inte laddning av personbilar), och ytterligare en är på gång, berättar Robert Alvarsson, affärsområdeschef Energitjänster, Skövde Energi.
– Det är väl inte självklart att vi som energibolag skulle ge oss in på tung fordonsladdning. Men med det generösa stödet vi fick och den snabba utveckling som sker så kändes det naturligt att vi skulle bygga även i Skövde, även om det sker i egen regi och med egen finansiering.
Skövde Energi såg också de potentiellt stora affärsmöjligheterna genom att de redan hade en kundförfrågan, och att det fanns ett behov av en sådan laddinfrastruktur för den industri som bedrivs i regionen. Framför allt handlar det om Volvo, som är storspelare i trakten och som har tre bolag som kör transporter åt dem.
– Vi får en hyfsat bra beläggning från start och tror att utvecklingskurvan kommer öka snabbt de närmaste tre åren. Det är inte lönsamt från dag ett, men på sikt tror vi att det finns stora affärsmöjligheter. Sen har vi en viss samhällsnytta i vårt uppdrag också, vilket man får väga in. Vi ska ju vara möjliggörare för elektrifieringen, säger Robert Alvarsson.
Viktigt för Volvo
För Volvo var det viktigt att i nära samverkan med Skövde Energi kunna gå över till ellastbilar för sina transportbehov, från fabriken i Skövde till hamnen i Göteborg, för att sedan skeppas vidare till företagets vagnsfabriker i Europa.
Transporterna av med eldrivna lastbilar är ett pilotprojekt som ska ge lärdom inför framtiden, säger Fredrik Dahl, logistikchef på Volvo i Skövde.
– Vi vill se vilka frågor som dyker upp och vilka lösningar som krävs för att expandera det här. Vårt mål är att hitta olika sätt att transportera för att minska koldioxideffekten och påverkan på miljön, och elbilar är en av lösningarna, säger Fredrik Dahl.
Det vore ju nästan lite lustigt om vi som tillverkare av elbilar inte vill vara ledande i klimatomställningen."
I dagsläget har Volvo sju eldrivna lastbilar som kör tur och retur Skövde-–Göteborg och de ska inom kort utökas med ytterligare två lastbilar. Transportindustrin ställer om till hållbara transporter, därför är det viktigt för företaget att vara en föregångare genom att ställa om sina egna transporter, understryker Fredrik Dahl.
– Det vore ju nästan lite lustigt om vi som tillverkare av elbilar inte vill vara ledande i klimatomställningen. Vi måste ju gå i bräschen och visa att vi vågar ta det här klivet – och visa att det faktiskt funkar.
Hur har det gått hittills med projektet?
– Just nu så funkar det mycket bra. Vi har inte haft några störningar som har påverkat våra flöden direkt. Bilarna har lagom tid att ladda på när de kommer både i Skövde och i Göteborg, så det rullar på väldigt bra.
Jan Hallman