Elektrifieringen av transportsektorn har gett upphov till en rad nya uppstickare i fordonsbranschen. Ett av dessa företag är svenska Einride, som på sju år gått från att ha varit en liten startup till att idag ha fler än 500 anställda i Europa och USA.
Från början kretsade affärsidén kring att utveckla eldrivna, självkörande lastbilar. Det gör den fortfarande. Men bolaget tar också ett bredare grepp och erbjuder ”Capacity-as-a-service”, alltså tillgodoser företag med digitala, elektriska och autonoma transportlösningar.
– Ett av våra främsta verktyg inom det området är mjukvaran Einride Saga: en digital mobilitetsplattform som är specialbyggd för elektrifierade lastbilstransporter och som ger en översikt över allt gods som fraktas, säger Christofer Laurell, public affairs- och forskningschef på Einride.
Effektivare transportsystem
En av bolagets teser bygger nämligen på att ett framtida elektrifierat transportsystem borde se klart annorlunda ut än dagens. Något som även har bäring på energisektorn, som ju kommer att stå för elen.
– Först och främst är dagens transportsystem inte effektivt när det kommer till att utnyttja lastkapaciteten. Fyllnadsgraden ligger oftast på 50 procent, och det har att göra med att sektorn är så fragmenterad. Bara i Sverige har vi tusentals olika åkerier som inte samarbetar särskilt mycket med varandra, säger Christofer Laurell och fortsätter:
– Jag tror att vi kan utveckla ett smartare och mer integrerat system, där leveranser från olika kunder och företag delar lastutrymme i fordon som dessutom konsumerar mindre energi.
Eldrivna lastbilar har kortare räckvidd än dieseldrivna. Men om man bygger ett system med många mindre logistikknytpunkter, där det finns utrustning och system för att snabbt lyfta containrar mellan urladdade och färdigladdade lastbilar, menar Christofer Laurell att man kan få till ett effektivt transportsystem.
– Laddstationerna för tunga transporter ska inte stå på samma ställen som där bensinmackarna står idag utan optimeras för den nya tekniken. Detsamma gäller placeringen av logistikterminaler. Det har också bäring på energisektorn, säger Christofer Laurell.
Tusentals rullande batterilager
Med ett mer integrerat transportsystem finns det också betydligt bättre möjligheter för energisektorn att kunna utnyttja lagringskapaciteten i lastbilarnas batterier.
Man kan se det som att det kommer att finnas tusentals rullande batterilager som rör sig genom Sverige enligt rätt förutsägbara mönster. Över lag kommer transportsektorn och energisektorn behöva röra sig betydligt närmare varandra under de kommande åren. Vi behöver samverka mer, säger Christofer Laurell.
Då transportsystemet ändå kommer genomgå stora förändringar menar han att man borde ta tillvara på möjligheterna med ny teknik.
– Vi på Einride ser gärna att politiker och de inblandade branscherna för en ännu tätare dialog kring de här frågorna. Och att vi tar chansen att bygga ett nytt och bättre transportsystem i stället för att bara elektrifiera det befintliga, säger Christofer Laurell.
– För elektrifieringen av transportsektorn kommer att gå snabbt – snabbare än de flesta anar, avslutar han.
EinrideGrundades 2016 av Robert Falck, Linnéa Kornehed Falck och Filip Lilja. Började tidigt med att utveckla och tillverka autonoma lastbilar. Nu har de ett ekosystem av elektriska och autonoma lastbilsflottor, laddinfrastruktur och en fraktmobilitetsplattform.Över 500 anställda i Europa och USA, med kontor i Stockholm, Göteborg och Austin, Texas.
Delägare är bland andra AMF Pension, EQT Ventures och Polar Structure.
Linus Olin