Sajten energijobb.se nylanserades innan årsskiftet och Energiföretagen genomför just nu en kampanj i sociala medier, för att bland annat öka spridningen, som pågår till mitten av mars.
– Tanken med energijobb är att synliggöra och skapa intresse för branschen. Här kan man bland annat lära känna några av de yrkesroller som finns. Förhoppningen är även att våra medlemsföretag ska få användning av sajten, säger Andreas Lepa, fram tills nyligen ansvarig för kompetensförsörjningsfrågor på Energiföretagen.
– Jag tänker mig energijobb som ett slags gemensamt ”skyltfönster” för branschen när det kommer till att attrahera framtida medarbetare,
Stort kompetensbehov
Det finns ett stort behov av kompetens i energisektorn idag. Energiföretagen gjorde under 2022 en kartläggning av medlemsföretagens kompetensbehov. Totalt beräknas cirka 8 000 tekniker och ingenjörer behöva rekryteras under de kommande tre åren. Även för flera andra yrkesroller kommer efterfrågan att öka.
– Men denna kartläggning avser bara ingenjörer och tekniker – ser man till branschens totala rekryteringsbehov så är det mycket större än så. Dessutom är ju samhällets behov av el- och energikompetens i stort betydligt större än det som efterfrågas av energibranschen, förklarar Andreas Lepa.
Nylansering med siktet inställt på unga
En av Energiföretagens lösningar på hur man kan visa möjligheterna inom sektorn är energijobb.se. Den ska bidra till att göra branschen mer attraktiv, öka inflödet till branschinriktade utbildningar, och i förlängningen kompetensflödet till branschen, samt visa unga och arbetssökande de möjligheter som finns. På sajten beskrivs olika yrken och utbildningsvägar.
– Vi behöver vara synliga i större utsträckning och involvera ungdomar så tidigt som möjligt för att väcka intresse för branschen. De tre större målgrupperna är unga, arbetssökande och yrkesväxlare och nu pågår en kampanj mot dessa grupper för att öka kännedomen om sajten och intresset för branschen, säger Andreas Lepa.
Linda Nyström