Svea Solar är Sveriges största solcellsföretag och har successivt vuxit även på den europeiska marknaden. Totalt har företaget installerat 50 000 anläggningar i Europa. Men redan för några år sedan var siktet inställt på att låta kundanläggningarna göra mer nytta i energisystemet i samlad form.
Efter ett antal pilotprojekt har Svea Solar nu lanserat ett så kallat virtuellt kraftverk, VPP (Virtual Power Plant), som potentiellt ska kunna samla in effekten – eller aggregera som branschtermen lyder – från alla enheter som företaget installerat: solceller, hembatterier och elbilsladdare samt även de större solcellsparkerna.
– Vi börjar i Sverige i år och rullar sedan ut tjänsten på våra övriga marknader nästa år. Målet är att uppnå 400 MW effekt till nästa år, säger Erik Martinson, vd på Svea Solar.
Intäkter från två håll
Tanken med de virtuella kraftverken är dels att de som aggregator ska delta på Svenska kraftnäts stödtjänstmarknader som hjälper till att stabilisera elnätet under vissa känsliga driftstimmar, men dels handlar det också om att hjälpa kunderna att energioptimera: att de ska köpa elen när den är billig och sälja när det är dyrt, vilket eventuellt kan bli lukrativt i ett elsystem med stora svängningar.
– En del av våra system som installerats är redan förberedda, andra kan enkelt bli, så vi räknar med att de allra flesta kunder vill vara med. Vi kan flytta upp till 80 procent av kundens effekt utan att de märker nåt. Det handlar om få gånger och korta tidpunkter, säger Erik Martinson.
Intäkterna från energitjänsterna kan bli stora tror företaget:
– Vi tar en del av intäkterna men merparten går till våra kunder. Det kan handla om tusenlappar per månad som kunderna kan tjäna. Och de behöver inte vara aktiva på nåt sätt – allt sköts med automatik.
Nästa steg är Europamarknaden
Vilka anläggningar måste kunden ha installerat för att kunna vara med?
– Det räcker med att man har någon av delarna: solceller, batteri eller elbilsladdare. Men bäst är förstås om man har alla delar. Idag köper drygt 50 procent av våra hushållskunder ett hembatteri i kombination med solcellsanläggningen. I Tyskland är denna andel 95 procent, säger Erik Martinson.
Men nu börjar ju allt fler aktörer gå in på batterimarknaden – kommer inte dessa intäkter sjunka en hel del på sikt?
– Ja, det är mycket möjligt men vi har två ben. Energioptimering kommer också vara en viktig intäktskälla. Genom det här optimerar vi ju användningen av elnäten också så att kunderna också gör miljönytta, säger Erik Martinson som har stora visioner:
– Vi kan bli den största reglerkraften i Europa på sikt. Det här är en pusselbit som behövs för att skapa ett helt förnybart energisystem.
Johan Wickström