Den 6 oktober lyftes sista delen – en 20 ton tung container – på plats i en av Sveriges största batteriparker, utanför Haninge. Det är Stockholm Exergi som tillsammans med infrastrukturföretaget Polar Structure ska driva batteriparken – som har en samlad effekt på 20 MW och en lagringskapacitet på 16 MWh – i ett samägt företag.
För Stockholm Exergi handlar projektet initialt om att kunna leverera stödtjänster på Svenska kraftnäts balansmarknader.
– Den fördubblade elanvändningen kommer innebära betydligt mer sol- och vindkraft och då krävs det mer balanskraft framöver. Vi kan använda kraftvärmen till detta med den är inte lika snabb som en batteripark, säger Anders Egelrud, vd på Stockholm Exergi.
– Batterierna bidrar till de snabba stödtjänsterna, som FRR. Det är ett bra komplement till de övriga delar vi har. Fjärr- och kraftvärmen har redan idag en viktig roll för att avlasta elsystemet på flera sätt.
Totalt 100 MW batterilagring
Totalt kommer det samägda bolaget rulla ut ytterligare 80 MW batterilagring i Stockholmsområdet fram till 2025, så att det totalt landar på 100 MW. Enligt Anders Egelrud har man sett ut ytterligare två platser i anslutning till Stockholm Exergis anläggningar som lämpliga batteriplaceringar.
– Vi tror att 100 MW är en rimlig omfattning i vårt område. Men sedan kommer nog marknaden att mättas över tid. Då kan vi använda batterierna på fler sätt, till att ladda och ladda ur för att dra fördelar av de volatila priserna eller för att användas vid effekttoppar, säger Anders Egelrud.
Vad är då poängen med att samarbeta med Polar Structure?
– Vi kan inte göra allt i egen regi. Polar är snabba och har en tydlig inriktning mot batterier och kapacitetslösningar vilket passar oss. Vi får ut mer tillsammans.
Stort lokalt behov
Polar Structure är ett relativt nystartat företag som har verksamhet inom tre områden: logistik/infrastruktur, digitalisering och energitjänster som batterilagring (under namnet Polar Capacity).
– Det är många som gett sig in nu för att tjäna pengar på att sälja stödtjänster nu, men marknaden för att minimera elnätsutbyggnaden är jättestor, säger Per Langer, ansvarig för energisatsningar på Polar Structure.
– Det finns ett stort behov lokalt för att klara kapaciteten. Och där kommer batterier vara nödvändiga tillsammans med lokal elproduktion. Vi behöver tänka till hur vi optimerar elsystemet.
Han ger ett räkneexempel: totalnotan för elnätsutbyggnaden som krävs för att klara den omfattande elektrifieringen bedöms enligt vissa scenarier ligga på uppemot 1 000 miljarder kronor. Men det bokförda värdet på all nuvarande elnätsinfrastruktur är 355 miljarder kronor, enligt det som rapporterats in till Energimarknadsinspektionen.
– I snitt betalar kunden idag 40 öre per/kWh i elnätsavgift. Om denna avgift fördubblas kan man verkligen fundera på om vi kommer att vara konkurrenskraftiga i framtiden. Vi måste fundera noggrant på hur elsystemet ska optimeras – det kräver nytänkande, säger Per Langer som tidigare bland annat har varit divisionschef på Fortum i Sverige.
Driftsättning vid årsskiftet
Polar Structure siktar på att bygga 200-300 MW batterilagring under de kommande åren, dels i samarbete med andra aktörer, dels på egen mark. Men först ut är alltså anläggningen i Haninge.
– Polar Structure och Stockholm Exergi kompletterar varandra bra. Vi är dynamiska och snabba medan de har sajter och kunskaperna om energimarknaden, säger Per Langer.
Nu fortsätter arbetet med att koppla ihop batteriparken med den närliggande nätstationen. Målet är att batteriparken ska driftsättas vid årsskiftet.
Johan Wickström