Jag har varit i fastighetsbranschen största delen av mitt liv och har haft en fin utveckling. Men jag tyckte att det vore spännande att testa om de erfarenheterna jag har fått där skulle kunna funka på något annat ställe eller i en annan bransch, säger Marie Keidser von Heijne.
Hon fick reda på att tjänsten som marknadschef på Alingsås Energi var ledig. Tjänstens innehåll matchade mot vad hon hade gjort tidigare och gjorde henne lite nyfiken.
– Jag hade kanske från början inte tänkt att jag skulle byta bransch, men när jag såg vad de sökte efter tänkte jag att det faktiskt är de sakerna jag har jobbat med. Det var en bransch som var spännande och där det hände saker. Så det lät intressant och jag fick ett väldigt gott intryck av Alingsås Energi.
Hektisk start
Hon började sin nya tjänst i februari 2022. Det blev hektiskt redan från början - bara några veckor senare började kriget i Ukraina.
– Det hade varit lite diskussioner om de höga energipriserna, men det var ju ingenting mot vad som kom sen. När jag började under våren kom jag in en värld som var lite som en virvelvind. Ingenting var sig likt, inte heller för dem som har jobbat här jättelänge, säger Marie Keidser von Heijne.
Dock gjorde den nya situationen det lite lättare för henne som nyanställd.
– Mina frågor var precis lika relevanta som alla andras när allt var osäkert. Så vi fick helt enkelt skapa en ny plattform. Sen blev ju trycket utifrån på kundservice oerhört stort vilket gjorde att vi fick göra anpassningar.
– Tidigare var kunderna mer uppmärksamma på när det inte fungerade – om det inte kom ström eller att man inte hade internet. Annars så tänkte de flesta inte så mycket på hur eller varifrån strömmen kom.
– Priset har historiskt inte heller varit en så stor faktor. Plötsligt så var det ju det. Framför allt efter förra sommaren fanns det en stor oro hos kunderna kring hur de skulle spara el, och hur de skulle klara de höga elräkningarna.
Då hade Marie Keidser von Heijne nytta av kundperspektivet hon tagit med sig från fastighetsbranschen
– Där jobbade jag mycket med kommunikation och marknadsfrågor och att använda våra kanaler och berätta hur vi tänker och kan hjälpa till. Så det kunde jag använda mig av. Och att ta hjälp av tidigare anställda som kunde jobba extra och samarbeta med kommunens resurser.
Energibranschen har en oerhört stor betydelse för framtiden, både på lokal och nationell nivå, ja för samhället i stort.
Samhällskritisk bransch
Samtidigt har krisen lett till en insikt om hur viktig tillgången på energi är för samhället. Man kan inte vara utan en grupp av montörer eller reparatörer, då står allt stilla.
Marie Keidser von Heijne är övertygad om att det dels måste ske en rejäl satsning på de yrkesgrupperna, dels lyftas fram hur pass varierade uppgifterna inom branschen är.
– Vi har till exempel mängder av kollegor som är på plats ute och säkerställer infrastrukturen för elnätet och fjärrvärmesystemet. Till det behövs ju viss kompetens, sedan finns det ju oerhört många andra roller här. Till exempel inom IT eller HR, eller så kan man jobba med att trygga säkerheten. För att inte tala om ekonomi och elhandel, som ju har varit väldigt påtagligt under det här året. Det viktiga är att vi krokar arm med varandra och hjälps åt.
Till sist, vad är det bästa med energibranschen?
– Att man får jobba med någonting som är viktigt för gemene man. Energibranschen har en oerhört stor betydelse för framtiden, både på lokal och nationell nivå, ja för samhället i stort. Man får vara med och bidra till den utvecklingen. Det är berikande för mig och det tror jag också skulle locka många.