På parkeringsplatsen utanför ICA Kvantum i Nya Hovås – sydväst om Göteborg – finns en långsmal och mjukt formad träbänk. Under ytan finns ett batterilager, och två stolpar indikerar att bänken har ett ytterligare syfte: som snabbladdstation för elbilar.
Laddstationen är Göteborgsföretaget LexEnergys första installation av sin laddlösning LexHub. Utöver den estetiska finessen finns det ett antal smarta funktioner inbyggda i bänken som kan stabilisera elnätet under timmar då det är hög efterfrågan.
– Vår lösning möjliggör att man kan placera snabbladdare där det tidigare inte gick på grund av kapacitetsbrist. Det kan vara en kund som ansökt om att installera laddpunkter men som fått nej. Men genom LexHub stöttar vi stället elnätet under bristsituationer, säger Robin Andersson, vd och grundare av LexEnergy.
Nödvändig flexibilitet
Robin Andersson är elektronikingenjör i grunden och har jobbat inom energisektorn tidigare, bland annat med solcellssystem och lagringslösningar i Australien. Konceptet, LexHub, började han själv utforma och designa för tre år sedan.
– Det var då det blev allt tydligare att den lokala kapacitetsbristen ökar på många håll. Vi behöver den här flexibiliteten i elnäten och lösningar som kan balansera mellan produktion och konsumtion, säger Robin Andersson.
– LexHub känner av i realtid hur elnätet mår och hur stabilt det är. När det är som mest utsatt stöttar vi distributionsnätet. Sedan kan vi anpassa hur mycket vi utnyttjar nätet. Vi kan strypa tillförseln och enbart använda batteriet vid laddningen. Det är ju ganska stora batterier.
Vanligtvis ligger batterilösningar i containrar men här är de alltså komprimerade.
– Vi har fått ner volymen och arean till hälften. Det är väldigt mycket luft i vanliga battericontainrar. Man kan ju gå in i dessa containrar – det är galet tycker jag.
En annan fördel som företaget lyfter fram är skalbarheten: att man snabbt och enkelt kan bygga på med fler laddpunkter, och det krävs inga cementfundament
Men hur är det med säkerheten?
– Ja, det är en viktig fråga. Vi har haft tredjepartscertifieringar längs hela processen, men har också tagit in granskande organ som har gått igenom hela LexHub och på det sätt som vi arbetar i produktion och utveckling, säger Robin Andersson.
Samarbete med Ellevio
I december 2022 fick LexEnergy ett innovationsbidrag på 3 miljoner kronor från Energimyndigheten. I bidragsmotiveringen skriver myndigheten bland annat att projektet ”ses som betydande och att innovationen har goda möjligheter att kunna verifieras utifrån relevanta kundkrav”.
Inför premiären i Nya Hovås finns även den lokala elnätsägaren Ellevio med, som bland annat agerat bollplank åt det nystartade företaget. Lex Energys lösning ligger i linje med Ellevios arbete för att skapa smarta laddinfralösningar.
– I framtidens energisystem kommer elnätet att vara tätt integrerat med både batterier och styrning av laddlösningar. LexEnergy har en spännande lösning som kan vara ett av flera verktyg för elnätsägare att hantera kapacitetsutmaningar i elnätet. Det ska bli intressant att se hur de fortsätter att vidareutveckla sitt företag och koncept, säger Kristofer Fröjd, Senior Vice President Strategi & affärsutveckling på Ellevio.
– Men om det kommer att slå affärsmässigt och verkligen få stora volymer av deras produkt beror på många faktorer. Att skala ett bolag, vidareutveckla produkter, jobba med integration av laddning, batteri och optimering av stödtjänster med mera är ingen lätt uppgift.
Robin Andersson har hur som helst siktet högt inställt. I samarbete med dagligvaruaktörer, fastighetsföretag och andra laddoperatörer ska företaget expandera, även utanför Sveriges gränser, är målet.
– Vi står i begrepp att skala upp vår redan existerande produktion för att möta marknadens behov. Den nya produktionslinan i Göteborg ska vara klar i mitten av 2024. Att öka produktionstakten är en nyckel för att leverera LexHub även utanför Skandinavien under nästa år – samma problematik finns ju i stora delar av västvärlden, säger Robin Andersson.
ICA-butik i framkant
På ICA Kvantum i Hovås har man redan sex laddplatser, men det är långsamma laddare. Så när förfrågan kom att delta tackade man ja direkt.
– Det här är ju snabbladdare så det blir en annan sak. Jag tycker att de ser attraktiva ut. De står framför fiskvagnen nu, säger Claes Ottosson, som äger och driver butiken.
Hans fastighet ligger i framkant när det gäller energilösningar och var bland annat bland de första butikerna att använd koldioxid som köldmedium. Därtill har man bergvärme och solceller i fastigheten.
– Det finns ett stort intresse för laddplatserna. På sikt hoppas jag att vi kan installera fler. Det är ju lätt att bygga på, säger Claes Ottosson.
Johan Wickström