T
ankstationen i Älghult är första steget att i något större skala kunna minska användningen av fossila bränslen för både ett lokalt transportföretag och allmänheten. Vätgasen produceras i en egen elektrolysör som byggts i nära anslutning till tankstationen. Elektrolysören får sin el från ett närliggande vindkraftverk, vilket innebär att ingen vätgas behöver köpas in och transporteras till tankstationen.
–Vi tror inte att det finns någon sådan här anläggning i Europa där man har egen lokal vindkraft för framställning av helt grön vätgas och dessutom erbjuder tankning av både tunga och lätta fordon. Det finns många sådana här projekt, men inget som har kommit så här långt med att ta det hela vägen från lokal vind till fordonstankning, säger Christer Wikner, vd för Metacon, företaget som står bakom anläggningen.
Tunga transporter gynnas
I Älghult kan alltså lastbilar, bussar och personbilar tankas med grön vätgas. Framför allt är det tunga transporter som kommer att gynnas av vätgasen. Bränslecellsdrivna vätgaslastbilar behövs för långa sträckor, där laddinfrastruktur saknas eller laddtiden utgör ett hinder och lasten är tung, enligt Metacon.
– Det är det som är det fina med vätgas. Det är samma princip som med diesel: du åker till en mack, tankar på lika kort tid, och åker lika långt, eller till och med längre körsträckor och utan påverkan av vinterklimat. Men ur avgasröret kommer rent vatten, säger Christer Wikner.
Flera storspelare har också visat intresse för vätgasanläggningen, bland annat Toyota och Volvo Lastvagnar, som var på plats när invigningen skedde i slutet av augusti.
– Volvo kom med sin nya bränslecellslastbil, en av de prototyper som de testar. Det blev en väldigt konkret händelse när man kunde se att fordonen finns, att de går att köra och att vi kunde tanka dem med vår lokalt producerade gröna vätgas.
Enkelt att bygga ut
I första läget nyttjas stationen främst av lokala Bennesveds Åkeri, som är medgrundare till Uppvidinge Vätgas där andra medgrundare även äger vindkraftverket som ger elen till elektrolysören. Men tanken är att all tung trafik och personbilar som drivs med vätgas och kör genom Småland ska kunna fylla på sina fordon i Älghult.
Den nu invigda anläggningen markerar startskottet för fortsatta satsningar inom vätgasinfrastruktur för person- och lasttransporter. Anläggningen kan enkelt byggas ut genom att fler elektrolysörer och tankstationer adderas. En transportlösning för vätgas finns redan på plats. Liknande anläggningar kan enkelt anpassas till den lokala tillgången på grön el.
– Bland annat kommer Metacon att uppföra två stationer i Arvidsjaur och Piteå för en annan kunds räkning, där vätgasen kommer från elektrolys som är driven av lokal vattenkraft. Men det går lika bra att använda sig av vindkraft eller solkraft, liksom att koppla upp sig mot elnätet där det finns fossilfri el. Dessutom kommer vi snart med en produkt där samma gröna vätgas kan tillverkas från biogas eller etanol, helt utan el, säger Christer Wikner.
– Det finns idag tankstationsprojekt för vätgastankning på över 50 ställen i Sverige där man i princip kan installera vår typ av anläggning och driva den på samma sätt som i Älghult, säger han.
Vi tror att om man blickar lite längre fram så kommer vätgas att ta över som fordonsbränsle till personbilar, tunga transporter och bussar.
I Sverige har det blivit mycket batterifokus. Har vätgasen som drivmedel någon chans i framtiden?
– Jo, så blir det förstås när man gör de stora satsningar på batterier som man gör nu initialt och plockar de lågt hängande frukterna där det funkar bra, något som kan ha sina poänger så klart. Men man får ju nästan inte prata om något annat trots att uppgiften är långt mer komplex än vad som kan lösas bara med batterier. Det är inte bra. Visst, energimässigt är det en effektivare lösning att trycka in elen rakt i ett batteri. Det blir lite mindre förluster.
– Men vi ser mer och mer att det är möjligheten för kunden och för marknaden att använda vätgasen på ett bra och fungerande sätt som kommer att vara styrande. Vi tror att om man blickar lite längre fram så kommer vätgas att ta över som fordonsbränsle till personbilar, tunga transporter och bussar, helt enkelt därför att det är en lösning som i de flesta fall fungerar bättre för användarna.
Krävs olika lösningar
Han håller dock med om att det finns områden där batteridrivna bilar passar utmärkt; om man till exempel har villa och kan ladda själv och mest kör kortare sträckor.
– Då är det så klart perfekt. Men min poäng är att vi inte kan tro att omställningen av fordonssektorn ska kunna göras enbart med hjälp av det. Det är ju en ganska liten procentandel av världens transportsektor och världens personbilskunder, som har förutsättningarna att nyttja fossilfri grön batteriladdning på det sättet.
– Där erbjuder vätgasen en helt annan möjlighet att ersätta bensin och diesel med ett klimatvänligt bränsle på samma mack, utan att någon behöver kompromissa eller ändra beteende. Är vi seriösa i vår ambition att transportsektorn ska bli klimat- och miljövänlig är massiva satsningar på vätgastankning och vätgasfordon ett måste parallellt med batterilösningarna, säger Christer Wikner.
Jan Hallman