Marknaden för batterilager har varit väldigt stark det senaste året, framför allt drivet av efterfrågan på balanskraft på Svenska kraftnäts stödtjänstmarknader, till exempel på FCR- och FFR-marknaden. Många energiföretag har också börjat investera i egna batterier.
Det svenska företaget Ingrid Capacity, som startade 2022, har som affärsidé att bygga och driva egna batterilager. I höst driftsätts företagets batterilager i Karlshamn på 3 MW, med återvunna bilbatterier. I Karlshamn projekterar man även för en större batteripark på 70 MW, där man nu sitter i diskussioner om anslutningsprocesser.
Grundlig genomlysning
Under våret säkrade företaget cirka en miljard kronor i en investeringsrunda från företaget BW Energy Storage Systems, vilket möjliggör en snabbare tillväxtttakt.
Nu har Ingrid Capacity börjat bygga sex något mindre batterilager runt om i Sverige som ska vara klara inom det närmaste året: i Eskilstuna, Falkenberg, Gävle, Sala, Varberg och Vimmerby. Totalt kommer dessa batterilager att ha en kapacitet på 89 MW (vilket kan jämföras med de samlade toppeffekten i samtliga dessa kommuner: 316 MW).
– De här lagren ligger på runt 10-20 MW och det kommer vara vår standardstorlek framöver. Då får de plats i lokalnäten, säger Nicklas Bäcker, strategichef på Ingrid Capacity.
Företaget har gjort en grundlig genomlysning av potentiella platser för energilager, enligt Nicklas Bäcker.
– Vi har tittat nätstrategiskt var det finns tillgänglig effekt och nätstationer med lediga fack. Utöver dessa sex orter utvecklar vi även lager på ytterligare ett 20-tal orter där vi ska börja bygga senare i höst och i vår. Totalt handlar det om 400 MW innan slutet av 2024.
Kan användas flexibelt
Initialt satsar företaget på att delta på Svenska kraftnäts balansmarknader.
– Men våra nya batterilager kommer ju att pressa ner priserna till mer normala nivåer som rådde innan 2018. Just nu är balansmarknaden ganska haussad med lite osunda prisnivåer. De är väldigt höga jämfört med europeiska nivåer, konstaterar Nicklas Bäcker.
På sikt tänker sig företaget att batterilagren även ska användas för att kapa lokala effekttoppar och som buffert när det blir extrema pristoppar på elbörsen Nordpool.
– Det är fördelen med batterier. De är väldigt flexibla och kan leverera på alla marknader som sätts upp. Hur man sedan ska välja bland dessa marknader är en optimeringsutmaning, säger Nicklas Bäcker.
Men nu ger sig allt fler aktörer in och bygger batterilager – kan det verkligen vara lönsamt på sikt?
– Ja, det är bra att det blir fler aktörer. Vårt sikte nu är att göra det här så kostnadseffektivt som möjligt. Vi måste arbeta smart och pressa kostnader.
Priserna på batterier går fortfarande ned, även om det blev en viss uppgång 2022, enligt Nicklas Bäcker.
– Nya batteritekniker kommer sänka kostnaderna ytterligare, det är en nedåtgående trend generellt.
Johan Wickström