Under det första halvåret 2024 ska Volvos nya helelektriska modell EX90 rulla ut på marknaden. Det blir företagets första modell som är helt anpassad för V2X – alltså dubbelriktad laddning, där bilens batteri kan hjälpa till att stödja huset eller elnätet i stort.
–Vi ser en jättepotential i att använda bilen till mycket mer. Den kan bidra med mycket flexibilitet i elsystemet och komma kunden till nytta, säger Linus von Sydow, Product Lead Energy management på Volvo Cars
–Många av våra kunder laddar smart redan idag, men med V2X kan man ta några avgörande steg till. Och det vill vi bidra till.
Heltäckande lösning för kunden
Tekniken i sig är inte speciellt dyr eller konstig. Redan idag sitter det avancerad kraftelektronik i de flesta elbilar – att göra den dubbelriktad är inte särskilt dyrt, enligt Linus von Sydow.
Men för att kunderna ska nappa krävs det en heltäckande lösning, inklusive en ny anpassad laddbox.
–Vi ska bygga upp en värdekedja och ha ett specifikt erbjudande till kunden som vi jobbar med att ta fram nu tillsammans med andra företag. Det gäller främst villakunder. När det gäller lägenhetskunder blir det lite mer komplicerat, då det är fler aktörer inblandade.
V2H kommer först
Volvos första erbjudande kommer handla om V2H – alltså vehicle to home – som kan stötta det egna hemmet med el under till exempel pristoppar.
–Från kundens perspektiv är det ingen stor skillnad mot vanlig smart laddning. medan bilen står parkerad väntar den inte bara på att ladda utan kan även ladda ur och förse hemmet med energi. För oss är det viktigt att se till att det blir en bra kundupplevelse och att det innebär ett värde för kunden, säger Linus von Sydow.
Men innebär inte V2X att batterierna kommer att slitas ut fortare och då blir det väl dyrare?
–Batteriernas livslängd är en utmaning, men den kommer vi att säkra. Man sliter mer när man laddar ur det ofta. Men för vår del gäller det att se till att batterierna laddas och laddas ur på rätt sätt för att hålla batterihälsan. Du kan jämföra med en Iphone – den laddar inte fullt ut förrän på morgonen.
Hur påverkar det er garanti gentemot kunden?
– Detta påverkar inte garantin, Volvo säkerställer att batteriet håller och kan i vissa fall begränsa V2X-användningen för att upprätthålla livslängden på batteriet, säger Linus von Sydow.
Elbilen blir ett komplement till att bygga ut elnätet. Tänk vilken enorm mängd energi som finns i bilarna.
Fler modeller framöver
EX90 är första bilen ut med V2X. Sedan kommer den att installera i allt fler Volvomodeller framöver.
–V2X kommer att bli en naturlig del av bilägandet i framtiden och kan också vara en del i att finansiera sitt bilköp.
Hur kommer elnätsföretagen att påverkas?
– Jag tror att de kommer gynnas starkt av denna utveckling. Ju smartare elnät desto mer värde kan man skapa. Elbilen blir ett komplement till att bygga ut elnätet. Tänk vilken enorm mängd energi som finns i bilarna som skulle kunna användas under vinterns topplasttimmar, säger Linus von Sydow.
Läs mer om framtiden för V2X i vår tidigare artikel: Snart kan marknaden för V2X ta fart
Johan Wickström