Innan den 1 januari 2025 ska över en miljon Eon-kunder, både företag och hushåll, ha fått nästa generations smarta elmätare installerade. De nya elmätarna är förberedda för att hantera mikroproduktion från till exempel sol och vind, och kunderna kan följa sin elförbrukning och se produktion från egna solceller. Mätarna ger också en förbättrad övervakning av driftläget i lågspänningsläge, eftersom de visar när kontakten med lågspänningsnätet försvinner.
När de nya mätarna började installeras i början av 2021 granskades installationerna manuellt, en både kostsam och tidskrävande process som gjorde att stickprov endast kunde utföras slumpmässigt.
Efter att ha skannat av marknaden efter en användbar AI-lösning valde Eon i Sverige att utveckla verktyget SMIA (Smart Meter Image Analytics). Utvecklingen skedde i samarbete med tyska kollegor som hade kompetens inom datorseende och maskininlärning.
Automatiserad lösning
SMIA är en automatiserad lösning för att validera att de nya mätarna installerats på rätt sätt och började användas i mitten av 2023.
– Genom att utnyttja avancerade tekniker inom datorseende och bildanalys kan vi nu granska alla installationer och upptäcka avvikelser snabbt, säger Elisabeth Lindblad, gruppchef på avdelningen för mätarsupport på Eon.
Alla montörer utrustas med en mobiltelefon som har ett fälttjänsteverktyg installerat. I verktyget får montörerna en arbetsorder för byte av mätare. Med hjälp av verktyget tar montörerna upp till 8 bilder som visar hur installationen har gjorts. När montören är färdig med installationen så skickas ärendet automatiskt in till Eons affärssystem.
SMIA granskar sedan bilderna så att installationen har blivit rätt och markerar där avvikelse finns. Algoritmen flaggar upp om till exempel montören missat att plombera, om det är fel mätare på bilden eller om jämförelsen med avläsningen inte är korrekt.
Genom att utnyttja avancerade tekniker inom datorseende och bildanalys kan vi nu granska alla installationer och upptäcka avvikelser snabbt.
Lättare med kvalitetssäkring
Montörerna uppskattar analysverktyget och tycker att det är lättare att kvalitetssäkra mätarinstallationerna nu än tidigare, berättar Elisabeth Lindblad:
Montörerna får feedback om eventuella fel i en anläggning genom SMIA, vilket gör det möjligt för dem att åtgärda problemet snabbare. Även personalen på avdelningen för mätarsupport är nöjda med verktyget.
– Tidigare fick vi manuellt granska de bilder som montörerna sänt in. Det var lätt att missa fel i installationerna och det tog lång tid. Nu ger oss SMIA en indikation på vilka mätare vi behöver åtgärda. Vi har också gjort retroaktiva körningar på de första årens installationer – det har varit lärorikt och vi har fått ett kvitto på att det verkligen är ett mer effektivt sätt att jobba, säger Elisabeth Lindblad.
En annan fördel med SMIA är också att vi ofta kan hitta felen innan kunderna upplever dem, berättar Elisabeth och avslutar:
– Den här AI-lösningen har verkligen underlättat hanteringen av de nya mätarna. När vi nu har lösningen utvecklad kan den skapa värde i flera delar av vår verksamhet. Till exempel vid anslutningar eller andra typer av serviceavtal där man via bilder kan utföra samma typ av kontroller. När det gäller utrullningen av våra nya smarta mätare så ligger vi väldigt bra till och alla våra kunder kommer ha en ny smart elmätare till sommaren 2024.
Marie Kofod-Hansen