I maj 2023 togs första spadtaget till det som skulle bli FlagshipONE. Här skulle Ørsted tillverka e-metanol genom förnybar vätgas från vindkraftsel tillsammans med infångad biogen koldioxid från det närliggande biobränsleeldade kraftvärmeverket Hörneborgsverket.
I december förra året gick Bill Gates Breakthrough Energy i samarbete med EU och Europeiska investeringsbanken in med 1,3 miljarder kronor i projektet, men nu väljer alltså Ørsted att lägga ner satsningen.
– Marknaden för gröna bränslen i Europa har utvecklats långsammare än väntat och vi ser inte att den kommer att accelerera tillräckligt snabbt på kort till medellång sikt. Vi upphör därför med utvecklingen av FlagshipONE innan vi går in i den mest kritiska och komplexa fasen av konstruktionen, och innan vi förbinder oss att göra ytterligare utgifter för ett projekt som har haft högre kostnader än förväntat, säger Olivia Breese, vd för Ørsted Region Europa.
– Vi har också upplevt ett bristande intresse för en långsiktig försäljning av e-metanol till realistiska priser och kommersiell skala, delvis på grund av otillräckliga regulatoriska incitament för köparna, fortsätter hon.
Stora nedskrivningar
För Ørsted innebär beslutet att inte gå vidare med FlagshipONE nedskrivningar på 1,5 danska miljarder kronor under andra kvartalet 2024. Det motsvarar omkring 2,25 miljarder svenska kronor. Det påverkar samtidigt inte bolagets satsningar på vindkraft i Sverige.
– Att efterfrågan på e-bränslen inte har realiserats och marknaden utvecklas långsamt har ingen inverkan på våra satsningar på havsbaserad vindkraft i Sverige. Det är också värt att notera att havsbaserad vindkraft är en etablerad global industri, medan är e-bränslen fortfarande en omogen teknik inom en begynnande industri, vilket innebär att projektutveckling kommer med större risker, säger Oliva Breese.
”Ett tråkigt besked”
FlagshipONE var planerad att producera 50 000 ton e-metanol per år och skulle bli energikrävande på olika vis. Övik Energi skulle därför ha fått en nyckelroll genom leveranser av el, ånga, vatten, kyla och koldioxid.
– Det är givetvis ett tråkigt besked att Ørsted väljer att avsluta utvecklingen av det som skulle bli FlagshipONE. Det är ett strategiskt beslut av Ørsted och grundar sig på att efterfrågan på förnybara bränslen till sjöfarten går saktare än väntat, säger Roland Nordin, vd på Övik Energi.
– Samtidigt ser vi ljust på framtiden för omställningen till förnybart, även om vissa segment går saktare än beräknat. Det är dock för tidigt att i nuläget säga om någon annan kommer att göra en liknande satsning på området här i Örnsköldsvik, men det finns goda förutsättningar att göra industriella satsningar på området där FlagshipONE skulle ligga och infrastrukturen är på plats, säger Roland Nordin.
Liquid Wind jobbar vidare med sina planer
Flagshipkonceptet är utvecklat av det svenska bolaget Liquid Wind. Deras affärsidé är projekt för e-metanol till sjöfarten. De säljer sedan projektet till ett bolag som bygger och driver anläggningen.
Sverige är fortfarande en lämplig plats för elektrobränsle och vi jobbar vidare med projekten i Sundsvall och Umeå.
FlagshipONE, som hörs på namnet, var den första anläggningen. Ytterligare två anläggningar är under planering i Sverige – FlagshipTWO i Sundsvall och FlagshipTHREE i Umeå. Dessa projekt ägs än så länge av Liquid Wind och de påverkas inte av beskedet att Ørsted väljer att lägga ner FlagshipONE.
– Det är naturligtvis synd att Ørsted väljer att inte gå vidare med anläggningen, men det får inga konsekvenser för Liquid Wind och våra planer. Sverige är fortfarande en lämplig plats för elektrobränsle och vi jobbar vidare med projekten i Sundsvall och Umeå, säger Klaudija Cavala, kommunikationschef på Liquid Wind och fortsätter:
– Vi har flera solida projekt under utveckling i de nordiska länderna och vårt mål är att nå fler än tio projekt med ett slutligt investeringsbeslut senast 2027.
Drivkrafter för grön sjöfart
Klaudija Cavala pekar också på att rederier fortsätter att beställa metanoldrivna fartyg.
– Det finns en mycket stark drivkraft från rederier och deras kunder för att utveckla grön sjöfart, men det finns också en brist på betydande finansiering för att underlätta att bygga den produktionskapacitet som krävs för elektrobränslen som e-metanol, säger hon.
Hur stort intresset är hos investerare att köpa FlagshipTWO och FlagshipTHREE vill inte Klaudija Cavala säga utan hänvisar till att de lämnar ut information om investerare för varje projekt ”när tiden är rätt”.
Ann-Sofie Borglund