Elkunderna kommer bli en allt viktigare aktör på elmarknaden genom möjligheten att styra ner elanvändningen under timmar då belastningen är hög. Under 2022 ledde de rekordhöga elpriserna till en naturlig flexibilitet – man var tvungen att dra ned på användningen. Men hur ser det ut idag?
I en rapport från Energimarknadsinspektionen, genomförd av konsultföretaget Ramboll, framkommer att elkunderna har relativt god kännedom om flexmöjligheterna. Rapporten grundar sig på två enkätundersökningar, med knappt 1 200 elkunder och 175 energiföretag, under perioden oktober 2023–januari 2024.
Än så länge har enbart 15 procent av de tillfrågade elkunderna timpris, men 42 procent uppger att de flyttat sin elanvändning någon gång under det senaste året.
Ekonomiska motiv
Den främsta motivationen för dessa kunder är att spara pengar, men även miljö- och samhällsnyttan är en viktig faktor, säger Ada Nilsson, analytiker på Energimarknadsinspektionen.
– Jag tycker att budskapet om att det är viktigt att vara flexibel tycks ha nåt fram till viss del, men i och med att det är först när man har timpris som man kan sänka sin elkostnad och det bara är 15 procent som har timpris så finns det ju en potential att det kan öka en hel del.
Av de 62 elhandelsföretag i enkäten erbjuder 52 timpriser, det vill säga 84 procent.
Osäkerhet kring timpriser
– Men bland kunderna finns det fortfarande en del osäkerhet kring timpriser. En del är oroliga för att det är krångligt och dyrt. Så den osäkerheten behöver elföretagen jobba mer med. Incitamenten behöver vara tydliga och det måste vara enkelt för kunderna, säger Ada Nilsson.
Tittar man närmare på hur elkunderna styr sin elanvändning har en tredjedel varit flexibla när de kör diskmaskinen, 18 procent med värmepumpar och 9 procent med elbilsladdning.
– Den största potentialen finns i hushållens värmesystem och elbilsladdning. Vi förväntar oss att det kommer bli fler tjänsteleverantörer inom det här området på sikt och att en högre andel smarta enheter kommer att implementeras i alla sektorer, så att utvecklingen överlag kan snabbas upp, säger Ada Nilsson.
Lite fakta från flexundersökningen
15 % av elkunderna har timprisavtal
92 % av elkunderna känner till timprisavtal.3 % av elkunderna är anslutna till en tjänst för att tjäna pengar på flexibilitet.49 % av elkunderna känner till att det är möjligt tjäna pengar på flexibilitet.
42 % har flyttat sin elanvändning till billigare timmar någon gång under det senaste året.
Vanligaste sättet att förändra sin elanvändning
34 % är flexibla med sin diskmaskin.
31 % är flexibla med tvättmaskinen
18 % är flexibla med värmesystemen
9 % har anpassat laddning av el eller hybridbil
– Andel elhandelsföretag som erbjuder timprisavtal 84 %
– Andel elnätsföretag som erbjuder
tidsdifferentierade effekttariffer 21 %
– Andel elnätsföretag som tror att efterfrågeflex
kan minska behovet av kapacitetsutbyggnad 69 %
Rapporten Nyckeltal för att följa utvecklingen av hushålls efterfrågeflexibilitet finns på ei.se
Johan Wickström