Driftchefen Dennis Asplund på Norrtälje Energi tar emot på kraftvärmeverket, strax utanför Norrtälje. Det är 22 nyfikna elever från yrkeshögskolan John Ericsson-institutet som ska få lära sig mer om processerna i verket. Under fyra timmar ska vi få guidade turer runt hela verket och eleverna uppmanas att ställa många frågor.
– Vi vill visa hur det är att jobba med fjärrvärme i verkligheten. Själv har jag jobbat med förbränning i hela mitt yrkesverksamma liv, säger Dennis Asplund.
På plats finns också Lars Andersson som liksom Dennis Asplund har lång erfarenhet av att – som de själva säger – elda. De har båda inlett sina karriärer på pappersbruket i Hallstavik.
– Det gäller att ha en förståelse för bränslet. De flesta problem i ett fjärrvärmeverk handlar om bränslet. Redan som ung lärde jag mig av de ”gamla rävarna” på bruket hur bränslen känns i handen: är det för torrt eller för fuktigt, hur långa stickor är det? Det påverkar hur pannan mår, säger Lars Andersson.
Pålästa elever
Eleverna ställer mängder med frågor om olika typer av pannor, förbränningstemperaturer och andra tekniska frågor på detaljnivå. De är väl pålästa och värdarna på Norrtälje energi får säga pass på några frågor och be att få återkomma med vissa detaljerade specifikationer.
Utbildningen till energiingenjör fokuserar på teoretisk och praktisk optimering av energiproduktionsprocesser, hållbarhetslösningar och energieffektivisering. Efter utbildningen kan man arbeta i många olika roller, till exempel som energisamordnare eller energistrateg.
Oavsett vilket lär det finnas gott om jobb framöver. Och Dennis Asplund tycker att det är en väldigt bra lösning för branschen med den här typen av yrkesutbildningar:
– Vi behöver arbetskraft. På många ställen är det en verklig brist på kompetent personal. Och det är bra om vi kan få vara med när utbildningar läggs upp, för då kan vi vara med och påverka inriktningen på kurserna.
Nils Carlberg, utbildningsledare på John Ericsson institutet, lyfter också fram det stora behovet av ny kompetens:
– Det finns ett behov av en yrkeshögskola med praktik där eleverna får djupa kunskaper inom energiområdet i kombination med långa praktikperioder. Vi har elever som kommer direkt från gymnasiet, men också elever som bestämmer sig för att byta jobb mitt i livet.
Bestämde sig efter ett sommarjobb
En av de yngre eleverna på plats är 21-åriga Erica Karlsson Kriström:
– Min pappa har jobbat länge på Vaxholms värmeverk och vi har talat om fjärrvärme under nästan varje middag under alla år (skratt), så ett intresse för energi har nog ändå funnits med ett tag, säger Erica Karlsson Kriström.
Efter en gymnasieutbildning i samhälls- och beteendevetenskap visste Erica inte riktigt vad hon ville jobba med. Men efter ett sommarjobb på Vaxholms värmeverk bestämde hon sig för att satsa på energi. Nu finns också ett sug efter att lära sig mera:
– Jag gillar att jobba med händerna och att lära mig på plats. För mig funkar det bäst att lära mig grejer i ett sammanhang. Därför är en yrkesutbildning ett bra alternativ för mig. Jag hade nog aldrig valt att gå på en teknisk högskola, det här passar mig mycket bättre, säger hon.
I utbildningen ingår också två långa praktikperioder på 10+14 veckor. Det är inte helt lätt att ordna praktikplats i en bransch som har fullt upp och kort om folk.
– Jag har fått en praktik på Bravida där jag kommer att få åka ut till olika värmeverk för att genomföra olika arbetsuppgifter som ingår i yrket som energiingenjör. Det ser jag verkligen fram emot, säger Erica Karlsson Kriström som hoppas att hon för möjlighet att jobba med energiomställningen i framtiden.
– Jag vill jobba med frågor som är viktiga för det samhälle vi lever i.
Läs mer om utbildningen här. Vill du erbjuda studerande LIA praktik – läs här.
Marie Kofod-Hansen