I Brottsta-Lundby, strax utanför Eskilstuna centrum, har ESEM ett av sina kontor. På avdelningen Distribution inom Affärsområdet Energi arbetar 15 personer med att bygga, utveckla, förnya och underhålla fjärrvärmenätet.
Lina Backlund, distributionschef, har jobbat här sedan i augusti. Hennes väg till energibranschen har varit långt ifrån spikrak.
– Jag har en teknisk bakgrund och kommer från tillverkningsindustrin där jag jobbade i över 15 år. Sedan började jag snegla på annat och då dök detta upp. Och det kändes väldigt spännande.
Ständigt behov av medarbetare
Precis som i den övriga branschen har ESEM ständigt behov av fler medarbetare. På hemsidan annonseras lediga tjänster – fler ”vardagshjältar” sökes.
– Vi känner faktiskt att vi är vardagshjältar. Vi förser våra kunder med värme, el, dricksvatten, avlopp och sophämtning – sådant som ju ingen kan vara utan, säger Lina Backlund.
Och när larmet går och det uppstått något fel eller problem rycker gänget ut direkt.
– Det kan vara en avgrävning på en fjärrvärmeledning, någon som har råkat slagit en staketstolpe i rören eller en fastighet där fjärrvärmevatten läcker in vid kulverten. Då släpper vi allt vi håller på med och åker ut, säger Magnus Söderlund-Morberg, som jobbat på ESEM som byggledare i lite över ett år.
Hjälp dygnet runt
Pontus Pettersson började precis som Lina Backlund i augusti. Han är energiingenjör och i hans jobb ingår att ha beredskap på nätter och helger. En uppgift som han just nu håller på att skolas in i.
– Vi har ett serviceavtal som privatpersoner och företag tecknar för att kunna få hjälp 24 timmar om dygnet. Nu följer jag med kollegor ut för att lära mig att laga saker, byta pumpar, fixa styrenheter och så vidare, säger han.
Förra året var ESEM nominerat till årets karriärföretag. Bland annat för att man är en stimulerande och trivsam arbetsplats som månar om medarbetarna. ESEM har internutbildningar, uppmuntrar till intern rörlighet och erbjuder förmåner som friskvård och en arbetstidsförkortning på 63 timmar om året.
– Det är jättebra om man behöver gå till tandläkaren eller ta en halvdag ledigt, säger Pontus Pettersson.
– För mig är det inte jättelätt att bli av med de där timmarna (ha ha). Men det är bra att de finns, inflikar Magnus Söderlund-Morberg.
På en tavla utanför fikarummet står företagets fyra värdeord: nära, schyssta, modiga och pålitliga.
– Det är väldigt familjärt här. Alla är verkligen schyssta, vi hjälper till och ställer upp för varandra, säger Magnus Söderlund-Morberg.
”Alla är kuggar i samma hjul”
– Alla behövs för att det här ska fungera och är kuggar i samma hjul. Driften skulle inte ha något jobb utan distribution, och vice versa, säger Lina Backlund.
Modet tycker Magnus Söderlund-Morberg till stor del handlar om att våga tänka innovativt, nytt och ständigt testa nya lösningar.
– Det är precis det som triggar mig mest i jobbet. Att utmanas och se till att lösa problem som uppstår, vad det än är, säger Pontus Pettersson.
Som byggledare är Magnus Söderlund-Morberg med från dag ett när en fastighet efterfrågar fjärrvärmeanslutning.
– Då åker jag ut på plats och gör en bedömning. Jag tar fram kalkyler, ritningar, fixar tillstånd, synkar med underleverantörer och har kontakter med byggherren. Jag syr helt enkelt ihop det hela och får allt att tuffa i gång, säger han och tillägger:
– Det är många avstämningsmöten och telefonkontakter. Ofta börjar det ringa hos mig vid sju på morgonen.
En kall dag som den här när snöblandat regn hänger i luften kanske det kan vara skönt att slippa ge sig i väg ut.
– Egentligen skulle jag ha besökt två byggarbetsplatser i eftermiddag, men jag ligger lite efter med administrationen, så det blir nog det jag gör. Faktiskt blir det sällan som jag trott, ingen dag är den andra lik, och det gillar jag, säger Magnus Söderlund-Morberg.
Alla de här personerna med olika kompetenser behövs för att lösa problem och se till att allt blir rätt.
Få känner till deras arbetsuppgifter
Alla tre är överens om att de flesta inte har en aning om vad de jobbar med. Magnus Söderlund-Morberg skrattar lite och säger att det folk ofta ser på en byggplats är någon som kör grävmaskin, en gubbe som hänger på en spade och några som står och tittar på.
– Då undrar folk, vad gör de? Vi kan vara en halv delegation och några har inte ens en smutsfläck på jackan. Men alla de här personerna med olika kompetenser behövs för att lösa problem och se till att allt blir rätt.
– Precis. Man vet heller inte om allt arbete som ligger bakom innan vi kommit så långt som att gräva, säger Pontus Pettersson.
Precis som hela energibranschen tampas ESEM med att locka fler yngre medarbetare.
– Vi har ett samarbete med högskolorna där vi marknadsför oss och vi tar emot prao-elever. Men vi behöver säkert göra mer och även jobba mer med mångfalden. Könsmässigt är fortfarande majoriteten anställda män, säger Lina Backlund.
Både för yngre och äldre medarbetare har den stabilitet och trygghet som branschen kan erbjuda seglat upp som ett starkt incitament att söka sig hit.
– Så kan jag verkligen själv känna. Man vet ju att fjärrvärme och el alltid kommer att efterfrågas. Det kommer att finnas jobb. Sedan uppskattar jag att det vi gör har en stor samhällsnytta, säger Pontus Pettersson.
När jag berättar var jag jobbar får jag ofta höra, jaha men vad är det ni gör? Då är det ändå vi som förser i princip hela Eskilstunas tätort med värme.
Högspänning visar vardagsjobbet
Vi pratar om Högspänning, realityserien som vill ge svaret på frågan: Vad jobbar de egentligen med i energibranschen? Tittarna får kika bakom kulisserna på en rad arbetsplatser och följa medarbetare i deras vardag.
– Den är klockren. Att man verkligen får följa vad vi gör skapar en helt annan bild. Jag tror absolut en sån serie kan bidra till att locka fler till branschen, säger Magnus Söderlund-Morberg.
– Jag har faktiskt inte sett den, men att vardagen visas är jätteviktig. Vi är ju lite doldisar. När jag berättar var jag jobbar får jag ofta höra, jaha men vad är det ni gör? Då är det ändå vi som förser i princip hela Eskilstunas tätort med värme, säger Lina Backlund.
Själv har hon inte ångrat en sekund att hon bytte bransch.
– Vi måste ständigt ligga i framkant. Inte minst när det gäller miljö och hållbarhet. Jag gillar att jobba långsiktigt och strategiskt och det får jag göra här. Så var det inte inom tillverkningsindustrin, där var det mer att jaga och släcka bränder, säger hon och tillägger:
– Det jag slogs av när jag började här var att alla verkligen brinner för vad de gör. Ögonen lyser när man pratar om sin grej, de är så stolta och det är väldigt fint.
Eskilstuna Strängnäs Energi och Miljö (ESEM)Verksamhet: El, fjärrvärme, återvinning, vatten och avlopp.
Medarbetare: 615. Huvudkontor: Eskilstuna.Omsättning: 1,6 miljarder kronor.
Susanne Glennegård