Eons laddmack är placerad på 6 700 kvadratmeter markyta vid E4:an, trafikplats Åby utanför Norrköping. 18 laddpunkter upp till 400 kilowatt finns att tillgå för de som kör in för att ”tanka” el till sin bil. Macken, som är snarlik en traditionell bensinstation, är även utformad så att alla typer av elfordon, även de med släp ska få ordentligt utrymme.
Under torsdagen (den 1 feb) invigdes macken där bland andra Östergötlands landshövding Carl-Fredrik Graf var på plats tillsammans med Volvo och Eon.
– Vi kände att vi ville utveckla en plats med både tak och lite större svängrum, så att det är enklare att ta sig in och ut i oavsett var man har ladduttaget på bilen. Sen ville vi att föraren skulle känna igen sig utifrån en mer traditionell drivmedelstation. Så det är en slags ”drive thru”, där man kan komma in från olika håll och ställa sig där det passar, säger Marie Feuk, vd Eon Drive Infrastructure Sweden.
Bra trafikflöde
Varför har ni valt just trafikplats Åby för er första riktiga E-mack?
– Det är många faktorer som spelar in, men framför allt är det ett väldigt bra trafikflöde och lätt att komma av och på och ladda just längs vägen. Sen är det ett stort område där man enkelt kan stanna om man har med egen fika, behöver rasta hunden eller bara sträcka på benen medan man laddar.
På stationen finns dock ingen bemanning eller servicebutik.
– Men macken är placerad nära goda grannar, i det här fallet Max hamburgerrestaurang. Området kommer också att utvecklas vidare av Norrköpings kommun, så det blir fler ställen att välja på framöver, säger Marie Feuk.
Att Eon satsar på en renodlad laddningsstation i egen regi beror på det ökande behovet av laddpunkter, framför allt från privatbilister.
– Det finns en stor vagnpark idag som vi behöver ta hand om på rätt sätt. Vi behöver bygga ut med modern teknik för att hänga med, och det ska vara enkelt att ladda.
Tittar på olika platser
Några reaktioner – positiva eller negativa – från konkurrenter på energiområdet eller drivmedelsbranschen har hon inte märkt av.
–Det finns många som gör liknande laddlösningar. Vi försöker bara göra det på ett nytt sätt med lite större ytor och bättre rastplatser runtomkring. Men det är många aktörer som bygger parallellt, det känner vi till. Samtidigt finns det mycket att göra kring publik laddinfrastruktur så vi behövs allihopa.
Hur ser planerna ut framåt – ska ni rulla ut fler E-mackar?
– Det är inget som är bestämt ännu. Men vi tittar på olika platser i Sverige, och hittar vi ställen som kan passa bygger vi gärna fler mackar. Sen vill vi se hur den här macken utvecklas, och lära oss lite på vägen. Vi får se om och hur behov och beteenden förändras och sedan gå vidare därifrån.
Jan Hallman