De senaste två åren har varit lite turbulenta på fjärrvärmemarknaden. Efter Rysslands invasion av Ukraina har priset på biobränsle skenat och gett avtryck i fjärrvärmeföretagens resultaträkning, eftersom bränslet är den klart största kostnadsposten. De flesta värmebolag har därför tvingats höja priserna, en del ganska mycket.
En konsekvens av detta är att kundnöjdheten i fjärrvärmebranschen minskat. Under tidigare år drog värmebolagen ofta upp betygen generellt för energibranschen, men i SKI:s (Svenskt kvalitetsindex) undersökning 2023 sjönk värmebranschens siffror rejält, framför allt bland privatkunder. I fjol ökade även antalet anmälningar till Fjärrvärmenämnden – en medlingsinstans under Energimyndigheten – till en rekordnivå, totalt 925 anmälningar under 2023.
Skydd mot oskäliga prishöjningar
Det är bakgrunden till Energimarknadsinspektionens analys av kundskyddet, Genomlysning av fjärrvärmemarknaden – En analys av kundskyddet.
– En fjärrvärmekund som är missnöjd med villkoren för fjärrvärme saknar i praktiken möjlighet att byta fjärrvärmeföretag och många gånger är investeringen i en annan uppvärmningsform kostsam. Därför är ett skydd mot oskäliga prishöjningar viktigt utifrån ett kundperspektiv, säger Hussein Abdirisak, analytiker på Ei.
Undersökningen består bland annat av en enkät till fjärrvärmekunder.
– Resultatet av genomlysningen visar att fjärrvärmekunderna efterfrågar ökad tydlighet och transparens om prissättningen och prishöjningarna och mer skydd mot oskäliga prisändringar, säger Hussein Abdirisak.
Vår bedömning är att det finns ett behov av ett ökat kundskydd men inte genom en prisreglering i första hand. Vi ser istället behov av en bred analys som ska titta på en helhetslösning
Utöver mer transparens kring prissättning efterfrågar kunderna också en förbättrad kommunikation generellt och en önskan om en mer personlig kontakt med värmeföretaget. Många kunder, framför allt bostadsrättföreningar, önskar också mer information om åtgärder för att effektivisera och spara energi.
Ingen prisreglering
Men trots kritiken mot information och prissättning är dock merparten av kunderna fortfarande nöjda med fjärrvärmetjänstens kvalitet och servicenivå, enligt enkäten som genomfördes i maj-juni 2023. Mellan 60 och 80 procent av kunderna (beroende på kundgrupp) var nöjda eller mycket nöjda med fjärrvärmetjänsten i förhållande till det pris de betalar. En stor majoritet av kunderna vill ha kvar fjärrvärmen och har inte övervägt att byta uppvärmningsform.
För att komma tillrätta med frågan om prissättning förespråkar Ei inte en prisreglering.
– Vår bedömning är att det finns ett behov av ett ökat kundskydd men inte genom en prisreglering i första hand. Vi ser istället behov av en bred analys som ska titta på en helhetslösning – dels av det nuvarande skyddet genom Prisdialogen och Fjärrvärmenämnden, dels av alternativa lösningar som att istället ge Ei eller Konkurrensverket tillsynsmandat över fjärrvärmepriset. I analysen ingår att se hur Prisdialogen samspelar och hur funktionerna kan stärkas, säger Hussein Abdirisak.
Tydligare regler vid anslutning
En annan slutsats av undersökningen rör anslutningsavgifterna, där det idag saknas tydliga riktlinjer.
– Idag finns det inget i regelverket som hindrar ett fjärrvärmeföretag att avsluta ett avtal med en befintlig kund för att sedan begära en ny anslutningsavgift i syfte att täcka reinvesteringsbehovet i fjärrvärmenätet. En av de föreslagna åtgärderna är att Ei utreder behovet av reglering gällande anslutningsavgifter.
Ei:s rapport avslutas med att ge förslag på möjliga åtgärder för att stärka kundskyddet (se faktaruta nedan).
– Denna genomlysning av fjärrvärmemarknaden är tänkt att vara en utgångspunkt för en diskussion om hur kundskyddet på fjärrvärmemarknaden kan förbättras. Även andra åtgärder än vad som presenteras här kan komma att bli aktuella för vidare utredning i ett nästa steg, säger Hussein Abdirisak
Det man måste komma ihåg är att det är kostsamt att byta uppvärmningsform oavsett åt vilket håll man gör det.
Energiföretagen välkomnar samarbete kring kundfrågor
På Energiföretagen är man nöjd över att Ei inte förordat en prisreglering och ser fram emot att samarbeta för att öka transparensen på marknaden.
– Vi välkomnar åtgärder som förbättrar kundens ställning på marknaden – som mer information om rättigheter, ökad tydlighet och transparens om prissättningen och prishöjningarna, säger Lina Enskog Broman, ansvarig för fjärrvärmefrågor på Energiföretagen.
– Vi hoppas på en fortsatt god dialog med myndigheten kring detta, och tillsammans med kundorganisationerna kommer vi också att fortsätta utveckla Prisdialogen.
Lina Enskog Broman kommenterar även Ei:s kommentar kring att det är dyrt att byta från fjärrvärme till andra uppvärmningsformer.
– Det man måste komma ihåg är att det är kostsamt att byta uppvärmningsform oavsett åt vilket håll man gör det. Har man väl investerat i att borra för bergvärme och sen installera bergvärmepump så tycker man också alldeles säkert att det är dyrt att byta uppvärmningsform och något skydd mot prishöjningar på el finns ju inte, säger Lina Enskog Broman.
Den 5 mars kommer Ei att diskutera åtgärderna närmare med kund- och branschföreträdare.
Energimarknadsinspektionens åtgärdsförslag för värmemarknaden
Energimarknadsinspektionens åtgärdsförslag för fjärrvärmemarknaden handlar sammanfattningsvis om att utreda och utvärdera:
hur Ei kan förbättra informationen till fjärrvärmekunder om sina rättigheter,behovet av nya regler för att öka tydligheten och transparensen vad gäller prisförändringar och prissättning,möjligheten att definiera begreppet förhandling i fjärrvärmelagen. Ei avser även att stärka kunden i förhandlingssituationen genom stödjande information,behov av att genomföra en bred analys som undersöker en helhetslösning av ett kundskydd mot oskäliga prishöjningar där både Prisdialogen och Fjärrvärmenämnden inkluderas men även andra alternativ,hur bestämmelsen om tredjepartstillträde till rörledningar på fjärrvärmemarknaden har fungerat i praktiken,införandet av krav på fjärrvärmeföretagen att ta fram investeringsplaner,behovet av reglering gällande anslutningsavgifter.
Johan Wickström