Hur hanterar ni det tuffa marknadsläget och kundernas oro på fjärrvärmemarknaden?
Tomas Ulväng, vd, Tierps Energi och Miljö
– Vi valde att redan 2022 höja fjärrvärmepriset eftersom vi misstänkte att bränslepriskostnaden skulle öka, allt för att undvika att chockhöja under ett år. Det finns en stor förståelse bland våra kunder varför vi behöver höja fjärrvärmepriset utifrån det försämrade ekonomiska läget och det pågående kriget i Ukraina. Det finns andra faktorer som vi lyfter fram och som kunderna värdesätter och det är leveranssäkerhet, fossilfri fjärrvärme och förutsägbarhet. I kunddialogen är det centralt att vara transparent.
Marie Wallin, affärsområdeschef värme och kyla, Mölndal Energi
– Fjärrvärme är lokalt och förutsättningarna är därför olika för oss alla. Vi märker av det tuffa ekonomiska läget och gör vad vi kan för att effektivisera och jobba med våra kostnader. Vårt mål är att arbeta långsiktigt med kundrelationen och låter bland annat kunderna komma till tals via Prisdialogen. Vi har inte fått några kraftiga reaktioner på vår prisjustering än eftersom den ligger i linje med inflationen.
Marcus Tärnvik, affärsansvarig energiaffärer, Härnösand Energi och Miljö
– I likhet med flera av våra kollegor ser vi stora utmaningar med de ökade bränslekostnaderna, varför vi kommer genomföra en prisjustering med i snitt 10 procent för våra kunder. För att hantera detta arbetar vi aktivt med produktionsoptimeringar och kostnadsreducerande åtgärder. Vi kommer fortsätta kommunicera hur viktig kraftvärmeproduktionen är i den totala energibalansen och vilken miljönytta vi erbjuder våra kunder när de väljer en biobränslebaserad uppvärmningsform.
Peter Hjalmar, regionchef Syd, Eon
– Vi förstår att många kunder drabbas hårt av kostnaderna för energi. Energimarknaden har påverkats av Ukrainakriget, stigande inflation och ränteläget. Inte minst var prognoserna dystra under hösten 2022 då vi införde vår 20-procentiga höjning. I år har vi lyckats klara en prishöjning på 3 procent. Processen kring prishöjningen 2022 gav oss anledning att vara självkritiska. Lyhördhet, transparens och förutsägbarhet är nu de primära ledorden. Sedan ett år tillbaka har vi fördjupande kundmöten.