Syftet med Industriutsläppsdirektivet, IED, är att minska utsläppen från industriell verksamhet. Det ska ske genom ökat fokus på att bästa tillgängliga teknik används, så kallad BAT (Best Available Technique).
EU-kommissionen är nu klar med en reviderad version av IED, vilken innehåller skärpta utsläppskrav när det gäller till exempel kväveoxider, svavel, saltsyra, dioxiner och tungmetaller. Dessutom kommer fler branscher än tidigare omfattas av lagstiftningen.
Exakt hur direktivet kommer att påverka energianläggningar vet vi först när den uppdaterade versionen publiceras, vilken ska ske under det första kvartalet i år. Därefter har EU:s medlemsländer omkring 24 månader på sig att implementera direktivet i nationell lag. Hur lång tiden blir för genomförande kommer att framgå när den uppdaterade versionen presenteras.
– Sannolikt kommer inte stora skärpningar som påverkar många att träda i kraft direkt, utan anläggningsägare kommer troligen att få ytterligare tid på sig för anpassning till nya krav, säger Åsa Benckert, senior miljöingenjör på Umeå Energi.
– Det som EU hittills har presenterat handlar om själva hanteringen av lagstiftningen och även det kommer att kunna ge en hel del påverkan. Man lägger exempelvis alltmer vikt vid bästa tillgängliga teknik och BREF-dokument.
Dokument ska visa bästa tillgängliga teknik
Alla verksamheter som omfattas av IED ska ha ett BREF-dokument. I ett sådant dokument beskrivs och fastställs vad som är den bästa tillgängliga tekniken för att minska miljöpåverkan i respektive sektor.
För en förbränningsanläggning beskriver BREF-dokumentet bland annat hur man kan bygga en panna, vilka olika typer av pannor det finns, vilka olika typer av reningsutrustning som finns, vilken typ av utsläpp kan man förvänta sig utifrån de bränslen man använder och vilken reningsgrad man kan uppnå.
Det är ett dokument på upp till tusen sidor som strikt beskriver den aktuella anläggningen och hur den fungerar idag och hur den kan komma att fungera framåt. I dokumentet finns ett kapitel om vilka utsläppsnivåer man kan nå om anläggningen använder bästa tillgängliga teknik
– Utsläppskraven anges som ett spann och man måste klara en miniminivå, men helst vara bättre. För Umeå Energi berörs våra förbränningsanläggningar som använder biobränsle respektive avfall och dessa anläggningar har var sitt BREF-dokument, förklarar Åsa Benckert.
Det kräver betydligt mer resurser hos myndigheterna som då måste pröva om alla anläggningar när nya BAT-slutsatser offentliggörs, vilket ska ske omkring vart åttonde år.
EU vill skärpa kraven
Orsaken till att EU har valt att uppdatera industriutsläppsdirektivet beror på att det inte har fungerat så bra som man hade tänkt. Tanken var att en verksamhetsutövare skulle få sitt tillstånd omprövat när det kom ett nytt BREF-dokument och då skulle hela intervallet i BAT-slutsatserna beaktas och man skulle sträva efter att ha så låga utsläpp som möjligt.
– Men i flera länder, däribland Sverige, har man tagit det högsta värdet i intervallet och infört det i lag och inte gjort några individuella bedömningar om anläggningar kan vara bättre än så, utan samma regler gäller för alla. Men EU vill ju att alla anläggningar ska sträva efter att vara bättre än så, säger Åsa Benckert och fortsätter:
– En anledning till att ha en generell gräns är att det är förhållandevis enkelt att kontrollera att anläggningar följer lagstiftningen. Ska man gå hårdare fram måste man titta på vad varje enskild anläggning kan klara för miljökrav. Det skulle kräva betydligt mer resurser hos myndigheterna som då måste pröva om alla anläggningar när nya BAT-slutsatser offentliggörs, vilket ska ske omkring vart åttonde år.
Mer administration för energibolag
För energibolag bedömer Åsa Benckert att den administrativa bördan kan bli kännbar om det krävs en fullständig omprövning av en anläggnings miljötillstånd när ett BREF-dokument uppdaterats, men det kan också handla om att miljötillståndet enbart behöver uppdateras där det skett skärpningar av miljökraven.
Samtidigt har EU sagt att de ska försöka minska den administrativa bördan för företag vad gäller information som ska lämnas till EU.
– Det är något vi hoppas på, för idag redovisar vi väldigt många värden till en rad olika myndigheter som gäller IED. Men hittills har EU inte lyckats skala ner administrationen, utan det är snarare tvärtom, konstaterar Åsa Benckert.
Här kommer det att krävas en bra dialog mellan de som ska sätta värdena och verksamhetsutövarna, för att det ska fungera i praktiken.
Anläggningarnas miljötillstånd prövas av en länsstyrelse eller av mark- och miljödomstolen. I Sverige finns 21 länsstyrelser och mark- och miljödomstolar finns på fem platser i landet.
Åsa Benckert pekar på att detta riskerar att leda till olika bedömningar beroende på var i landet som anläggningen ligger och det problemet finns redan i dagsläget. Det handlar också om hur väl en verksamhetsutövare kan motivera vad de klarar för krav och var det finns svårigheter när man nu ska kunna redovisa en bedömning.
– Ytterligare en svårighet är att BAT-slutsatserna ska gälla under normal drift, men det finns ingen definition vad som menas med normal drift. Villkor i ett miljötillstånd gäller oftast hela tiden en anläggning är i drift vilket då även omfattar perioder med onormal drift det vill säga driftstörningar.
– Här kommer det att krävas en bra dialog mellan de som ska sätta värdena och verksamhetsutövarna, för att det ska fungera i praktiken. Hur kommer resonemangen att fungera? För detta är ju inte nytt bara för oss som energibolag utan även för ansvariga myndigheter. Detta ser jag som den stora utmaningen framöver.
Ökat fokus på resurseffektivitet
En annan viktig del i nya versionen av IED är ett ökat fokus på resurseffektivitet: energieffektivisering, minskade avfallsmängder, minskad vattenförbrukning, övrigt minskad resursanvändning. Hänsyn ska också tas till cross-media-effekter vilket innebär att exempelvis ta hänsyn till att en sänkning av ett utsläpp kan ge ökade utsläpp av något annat eller ökad resursanvändning i form av kemikalier som i sin tur ger upphov till ökade utsläpp någon annanstans.
– Det är mycket välkommet att fokus flyttas från punktutsläppet i en enskild skorsten till att mer se till helheten när det gäller en verksamhets miljöpåverkan. Det är rätt väg att gå för att jobba för ett mer hållbart samhälle, avslutar Åsa Benckert
IED – Industriutsläppsdirektivet
Industriutsläppsdirektivet (IED, 2010/75/EU) syftar till att minska industrins påverkan på människors hälsa och miljön. Det ska ske genom en tillståndsprövning där utgångspunkten är att anläggningar ska använda bästa tillgängliga teknik (BAT – Best Available Technique).
Alla verksamheter som omfattas av IED ska ha ett BREF-dokument och ett kapitel i detta dokument är BAT för just den specifika branschen/anläggningen.
Läs mer om IED på Naturvårdsverkets hemsida.
Ann-Sofie Borglund