Det kan tyckas lämpligt att det är just Göteborg med sin stora bilindustri som nu tar täten när det gäller att få igång V2G i praktiken. Göteborg Energi har redan varit med i ett antal forskningsprojekt tillsammans med bland andra Chalmers för att utforska tekniken i ett antal år.
Men nu tar man ytterligare steg.
Ett skäl är det stora behovet av kapacitet: de närmaste tio åren kommer Göteborgs effektbehov öka med runt 600 MW (motsvarande Malmös effektbehov) enligt nuvarande prognoser.
– Det är ju en stor utmaning och nu måste vi jobba mer effektivt med den befintliga infrastrukturen och jobba mer med flex. Det är bakgrunden till vår handelsplats för flex, Effekthandel Väst. Och i den kommer även bilbatterier bli en viktig resurs för att stärka elnätet, säger Therese Caesar, ansvarig för flexibilitet på Göteborg Energi.
Therese Caesar pekar på tre stora nätnyttor med V2G:
– Den första delen handlar om att kunna ansluta kunder snabbare med den befintliga infrastrukturen och ta bort lokala flaskhalsar. Sedan kan vi också använda batterierna för att kapa effekttoppar när det finns begränsningar från överliggande nät, genom vår flexhandel, säger Therese Caesar.
– Ytterligare en nytta – som vi inte riktigt har behov av än, men som troligen kommer bli vanligare framöver – är att balansera de spänningsvariationer som kan uppstå, till exempel när det finns många solceller lokalt. Då kan elbilarna ladda upp överskottselen.
Det senaste året har bilindustrin vaknat till och insett att V2G kan bli en del i deras affärsmodell.
Tre skarpa projekt
Nu testar Göteborg Energi tekniken i tre skarpa projekt, bland annat tillsammans med Volvo Cars och Polestar.
– Vi har undersökt tekniken under många år, men det senaste året har bilindustrin vaknat till och insett att V2G kan bli en del i deras affärsmodell. Det har gett en annan input i arbetet. Nu finns en stark drivkraft för att det ska fungera i praktiken, konstaterar Therese Caesar.
De tre projekten syftar till att få svar på några av de praktiska frågor som uppstår kring V2G, till exempel hur anslutningen till elnätet ska gå till och hur affärsmodellerna behöver se ut för att gynna både elbilsägaren och elnätsföretaget.
Tillsammans med Volvo Cars ska man se hur V2G fungerar i hemmabruk. I piloten ingår sex Volvobilar som är förberedda för dubbelriktad laddning.
– Här ska vi undersöka hur den dubbelriktade laddningen kan användas, hur den kan anslutas och hur elkvaliteten kan säkras.
Ett av Europas största pilotprojekt
Under hösten 2023 rullades ett annat projekt igång tillsammans med Polestar samt ett antal andra aktörer som Svenska Kraftnät, Vattenfall och Chalmers. Detta projekt kommer att inkludera en stor flotta av Polestar 3-bilar och siktar på att bli ett av Europas största pilotprojekt för V2G.
– Här vill vi utforska den större potentialen med V2G och titta på affärsmodeller. Det handlar bland annat om att se hur denna flex kan användas på olika marknader – och hur detta ska samordnas på ett effektivt sätt så att det blir enkelt för kunderna, säger Therese Caesar.
– Vi ska också undersöka vad en elbilsägare behöver få i ersättning för att låta bilen stå när det behövs och istället stödja stabiliteten.
I våra samarbeten kommer bilföretagen att agera aggregatorer och sälja elen.
I det tredje projektet, PEPP (Public EV Power Pilots) - som inkluderar en rad andra aktörer som Volvo Cars, Rise och Chalmers - ska man undersöka möjligheten att låna energi från parkerade bilar i ett parkeringsgarage och en bilpoolstjänst.
Det är många frågor som ska belysas i projekten, vilket kan behövas. I en studie från branschorganisationen Power Circle från 2023 framkommer att Sverige ligger ganska långt fram när det gäller forskning inom V2G och V2X, men att vi hamnar på efterkälken när det gäller större pilotprojekt.
Rent juridiskt verkar det mesta dock finnas på plats. Elnätskunderna hos Göteborg Energi behöver bara fylla i en blankett och koppla upp bilen som en produktionsanläggning till elnätet.
– Sedan får man ett produktionsavtal och kan börja mata ut elen på nätet. I våra samarbeten kommer bilföretagen att agera aggregatorer och sälja elen, säger Therese Caesar.
6 GWh rullande energilager
Och potentialen framåt är stor. Redan idag rullar drygt 30 000 laddbara elbilar i Göteborg. Till 2030 skulle det kunna handla om 100 000 elbilar (om prognoserna slår in) med 60 kWh kapacitet i snitt. Det betyder att det då kan finnas runt 6 GWh rullande energilager i stan, som i snitt står still 90 procent av tiden.
– Om vi skulle använda 20 procent av de här bilarnas kapacitet skulle det finnas en dryg GWh för att stödja elsystemet, säger Therese Caesar.
När kommer V2G slå igenom brett tror du?
– Det behöver komma upp i volym, men om fem-sex år kommer det nog rullas ut bredare, säger Therese Caesar.
Johan Wickström