Att snabba på utbygganden av elnät är avgörande för att klara energiomställningen, enligt de flesta bedömare. Idag tar processen att bygga högspänningsledningar drygt tio år. En av många aktörer som har ansvar för tillståndsprocessen är Energimarknadsinspektionen (Ei), som fattar beslut om nätkoncessioner när elnätsföretagen skickat in sina ansökningar.
För ett år sedan var handläggningstiden för elnätsansökningar på Ei runt 16 månader, men under 2023 har myndigheten pressat ner den till knappt 12 månader.
– Det är resultatet av ett långsiktigt fokuserat arbete, där vi har trimmat arbetsprocesser och utvecklat våra it-system. Vi har också rekryterat fler personer eftersom vi har fått successivt ökade resurser från regeringen, säger Daniel Norstedt, avdelningschef på Ei.
Samtidigt som ansökningstiden har pressats ned har även antalet beslut ökat rejält. Under 2023 beslutade Ei i 220 ärenden (jämfört med 146 ärenden året innan). Av detta var 113 nyansökningar och 107 förlängningsärenden.
– Vi har haft många gamla förlängningsärenden liggande men nu har vi i princip betat av den högen. Det kommer också frigöra resurser framåt, konstaterar Daniel Norstedt.
Flest större ansökningar
De flesta av Ei:s ärenden rör ansökningar från Svenska kraftnät eller regionnätsföretagen.
– Ett vanligt ärende är en 130 kV-ledning i luft på någon mil, där elnätsföretagen förberett genom utredningar kring påverkan för närboende och miljö. Vi granskar att allt underlag är med och skickar sedan ut ansökan på remiss till berörda myndigheter och intressenter, säger Daniel Norstedt.
– Det gäller att elnätsföretagen gjort sin hemläxa, annars kan det stoppa upp processen. Men oftast ser det bra ut. Vi har också ökat den muntliga dialogen med elnätsföretagen för att förbättra samarbetet – så att det inte bara skickas en massa papper fram och tillbaka
En viktig del är också det digitaliserade ansökningssystemet som de flesta av företagen använder.
– Då kan vi tidigt säkerställa att alla uppgifter är med så att det inte blir stopp senare i processen.
Kan ni pressa tiden ännu mer?
– Det är vår målsättning hela tiden. Men det är inte vår ledtid som är det viktiga – det är hela ledtiden som är viktig: från ansökan till färdig ledning. Det finns ingen quick fix, men en viktig del handlar om ökad dialog mellan alla berörda, både myndigheter och elnätsbolag, säger Daniel Norstedt.
Vi märker att det är ett helt annat tempo nu hos Ei. Vissa ärenden har gått mycket fortare än tidigare.
”Ett helt annat tempo”
Vattenfall Eldistribution är ett av företagen som står i regelbunden kontakt med Ei kring elnätsansökningar. Under de senaste tre-fyra åren har företaget skickat in ett 30-tal ansökningar per år till Ei – dels för nya ledningar, men också för ändringar av befintliga ledningar, förlängningar av koncessioner och förhandsmedgivanden.
– Vi märker att det är ett helt annat tempo nu hos Ei. Vissa ärenden har gått mycket fortare än tidigare. Det är mycket positivt, säger Jane Tollqvist, chef för tillstånd och rättigheter på Vattenfall Eldistribution.
– Samtidigt har många av de större ärendena legat sedan 2021. Men väldigt många av dessa fick vi beslut på under 2023, efter 18–24 månader.
Jane Tollqvist instämmer i Daniel Norstedts bild av att dialogen blivit bättre och mer konstruktiv.
– Ärenden där Ei tidigare skickade en formell begäran för komplettering kan man nu ofta lösa genom ett kort telefonsamtal. Jag tror mycket på dialog och samverkan för att göra processen snabbare. Vår dialog med Ei är bra och vi jobbar ofta hand i hand, även om vi inte alltid är eniga om vad som är en komplett ansökan, säger Jane Tollqvist.
Fler ärenden i takt med elektrifieringen
Tillståndsavdelningen på Vattenfall Eldistribution har liksom Ei ökat antalet anställda från cirka 20 till ett 60-tal under de senaste åren. Antalet ärenden ökar i takt med elektrifieringen – inom alla geografiska områden där Vattenfall är verksamt.
– Vi fortsätter vår elektrifieringsresa och har ett 40-tal pågående ärenden som vi planerar att skicka in de två närmaste åren. Och även vi arbetar aktivt med att bli mer effektiva i vårt interna arbete – det finns alltid utrymme att utveckla processerna.
Johan Wickström