Alice Lundgren, kundupplevelseansvarig på Kalmar Energi, är alltid uppe med tuppen. Hon föredrar att komma tidigt så att hon kan hämta barnen från förskolan vid fyrasnåret.
Och så tycker hon det är skönt att få jobba ostört i ett tomt kontor.
– Jag gillar att det är lugnt och stilla. Jag kan koncentrera mig och ofta tar jag itu med saker som kan vara lite svåra och jobbiga, säger hon.
Att vara kundupplevelseansvarig innebär att göra allt för att Kalmar Energis kunder ska bli så nöjda med sin upplevelse som möjligt.
– Det är världens roligaste jobb. Jag måste förstå kundernas värld och vardag och gör det så enkelt och smidigt som möjligt, säger Alice Lundgren.
Sådant kunder kan höra av sig om är att det är svårt att förstå information på hemsidan. Eller så kan de ha önskemål om förändringar i appen eller mina sidor.
– Då är det mitt ansvar att utveckla och driva förändringar som gör kundupplevelsen bättre. Det kan handla om kanaler, produkter eller tjänster.
En stor del av Alice Lundgrens jobb handlar om att lyssna och på olika sätt samla in synpunkter.
– Ibland är det svårt att veta vilka reaktioner det blir. Vi kan till exempel skicka ut ett brev som vi läst hundra gånger. Ändå kan det vara en liten mening som många kunder ringer om för att de inte förstår, säger Alice Lundgren och tillägger:
– Om det bara är en enda kund som hör av sig är det lätt att tänka att då är det ingen fara. Men det finns säkert fler kunder som tycker samma sak, men som inte hör av sig. Alla synpunkter vi får är värdefulla.
Alice Lundgren har jobbat på Kalmar Energi i åtta och ett halvt år. Innan dess hann hon med tre år på Kanal Digital där hon var ansvarig för sociala medier och jobbade i kundtjänsten. Efter det blev det ett år som aupair på Mallorca.
– När jag kom hem såg jag en annons där Kalmar Energi sökte en kundkommunikatör med fokus på sociala medier. Jag kände att det passade perfekt. Så småningom utvecklades tjänsten till den roll jag har idag, säger hon.
På Kalmar Energi finns affärsforum för områdena, fjärrvärme, el, elnät och stadsnät.
– Vi jobbar tvärfunktionellt så kollegor från olika avdelningar bjuds in till möten. Jag är ofta med för att presentera sådant som jag utvecklar och driver, till exempel nya kundkoncept.
När kunden säger aha, är det så det funkar, då känns det väldigt bra.
I Alice Lundgrens roll ligger också att planera och vara ute på mässor för att träffa kunder. Hon håller även i studiebesök på Kalmar Energis kraftvärmeverk Moskogen.
– Det kan vara för andra företag, intressegrupper som PRO eller skolor. Särskilt roligt är det att få visa och berätta för elever, säger hon.
En skillnad Alice Lundgren ser sedan hon började jobba i branschen är att intresset för energifrågor fått ett rejält uppsving. I takt med att elen blivit dyrare är kunderna mer kostnadsmedvetna i. Men också mer miljömedvetna.
– Nu känns det coolt att jobba med el och energi. Jag har många roliga samtal. Det känns bra att ha en upplysande roll, till exempel om någon vill veta mer om solceller. Och när kunden säger aha, är det så det funkar, då känns det väldigt bra.
En arbetsdag6.45 Kommer till jobbet.7.00 Går igenom och förbereder sig för möten under dagen. 9.00 Gör i ordning en presentation om ett nytt lojaliseringskoncept för företagskunder.10.00 Mötet med affärsforum El där hon gör sin presentation.12.00 Äter den medhavda lunchen. Är vädret fint blir det lunch på balkongen. 13.00 Projektmöte om att ta fram ett nytt kundbrev.14.00 Börjar förbereda ett studiebesök av en skolklass på värmeverket Moskogen.15.30 Går igenom att hon inte glömt eller missat något. Stänger för dagen.
Susanne Glennegård