Vad beror det på att Vattenfall är så attraktivt för civilingenjörerna?
– Det finns många olika anledningar. Men viktigast är att vi känner vår målgrupp så bra. Vi pratar med våra egna anställda och vet varför de trivs. Då blir det lättare att kommunicera.
Och vad lockar ni med?
– Framför allt tre saker. Vårt löfte om att jobba för fossilfrihet, vilket är viktigt för många. Vi har också en omhändertagande och varm kultur, där man känner sig trygg och vågar testa nya lösningar. Och slutligen finns det möjligheter att växa och utvecklas, även internationellt. Vi uppmuntrar intern rörlighet.
Hur jobbar ni för att säkra kompetensen?
– Vi jobbar givetvis här och nu, men vi tittar också på längre sikt. Vi bygger upp en kännedom hos målgruppen om varför energi är en framtidsbransch och vi är en bra arbetsplats. Ett exempel är tv-serien Högspänning, som vi är med och spelar in och finansierar. Där siktar vi på långsiktiga effekter: bland annat att barn och ungdomar ser den och sedan väljer teknikyrken längre fram.
De som är svårast att få tag på är ingenjörer, tekniker och it-personal. Utbildningstakten måste öka för att täcka framtida behov.
Hur svårt är det att rekrytera idag?
– Det är en komplex fråga, men det går bra generellt nu för oss. Vattenfall ska rekrytera 2 000 personer i år – vi är totalt 10 000 i Sverige – och vi ligger enligt plan. Men den stora utmaningen är att hålla takten många år framöver - vi ska producera dubbelt så mycket el som idag så det behövs fler människor i den här branschen.
Vilka grupper är svårast att rekrytera?
– Ibland kan vi behöva göra omtagningar, inte minst när det gäller spetskompetens. Men det brukar gå till slut. De som är svårast att få tag på är ingenjörer, tekniker och it-personal. Det är bristyrken. Utbildningstakten måste öka för att täcka framtida behov.
Vad kan du ge för tips till andra energiföretag för att stärka sitt arbetsgivarvarumärke?
– Ta reda på vad som gör att de nuvarande anställda trivs och tryck på deras argument och synpunkter i kontakterna med potentiella nya medarbetare. Och var aktiv i många olika kanaler för att nu åt med era budskap.
Sedan gäller det att behålla personalen också – hur jobbar ni med det?
– Ja, det är klart, ingen tjänar på att måla en vacker bild om den inte stämmer. På Vattenfall har vi bra semestervillkor, bjussiga friskvårdsmöjligheter, ett rikt nätverksliv med till exempel sport- och konstföreningar. Vi vill att det ska vara en work-life balance på riktigt.
Vad var det som gjorde att du valde Vattenfall?
– Jag har alltid vetat att jag vill jobba på ett bolag som drivs av miljö och hållbarhet. Kommunikation är mitt sätt att bidra till omställningen.
Johan Wickström