Det var den 27 november i fjol som en lastbilschaufför från ett externt bolag kom till Sobacken för att leverera biobränsle till energibolagets biokraftvärmeverk på området. Sobacken ligger en mil söder om Borås och på området, som är 100 hektar (motsvarar 200 fotbollsplaner), finns bland annat ett kraftvärmeverk, en biogasanläggning, en avfallsanläggning och ett avloppsreningsverk.
På Sobacken finns även en större bränsleplan med flisstackar med olika typer av flis och det var i detta område som olyckan inträffade. Lastbilschauffören hade lossat två containrar och sedan flyttat lastbilen för att lassa av flis från en tredje container på en annan plats på bränsleplanen.
När lastbilschauffören gick ur lastbilen för att kontrollera containern på baksidan av lastbilen blev han påkörd av en hjullastare och skadorna blev så allvarliga att han omkom på platsen.
– Det är en oerhört tragisk olycka. All vår verksamhet här ute har vi riskbedömt och de som var involverade i olyckan har följt alla lagar och regler på området, men ändå kunde olyckan ske, säger Jonas Holmberg, kommunikationschef på Borås Energi och Miljö, när vi träffas på Sobacken.
– Det var självklart ett trauma när olyckan inträffade. Det är ju samtidigt viktigt att vidta åtgärder för att undvika liknande händelser. Omedelbart efter att olyckan inträffade införde vi tillfälliga regler som gör att hjullastaren ska stå still så fort någon beträder bränsleplanen, säger Ken Carlström, arbetsmiljöingenjör på Borås Energi och Miljö och den som varit ansvarig för den interna utredningen som har gjorts med anledning av dödsolyckan.
Rutinerna följdes
Utredningen visar att gällande regler och rutiner för de aktuella arbetsmomenten följdes dagen då olyckan inträffade. Här konstaterar man samtidigt att regler och rutiner kan förbättras för att minska risknivån framöver.
Ken Carlström tar fram utredningen och bläddrar fram till sidan som beskriver händelseförloppet. Där listas bland annat vilka barriärer som har fungerat, vilka som har brustit och vilka som har saknats. Här beskrivs också kritiska delhändelser.
– Utifrån denna information försöker vi förklara bakomliggande orsaker till dessa händelser och var det kan finnas brister. Vi ser exempelvis att lastbilschauffören kan gå i samma område som där det kör en hjullastare och det ifrågasätter vi ju nu hur vi har kunnat tillåta det, säger Ken Carlström.
Han pekar även på att det i en hjullastares backspegel är svårt att bedöma både avstånd och närvaro till ett annat fordon. Hjullastarna på området har skopor som rymmer 12 eller 20 kubikmeter flis. När skopan är fylld kan föraren inte se framåt, utan hen behöver titta i en backkamera.
– Moderna hjullastare har samma typ av bromsfunktion som nya bilar, det vill säga med sektoravkänning, och då slår bromsen till om den är för nära något. Men teknik kan fallera och vi vill att det ska vara säkert även om tekniken inte skulle fungera. Om hjullastare och lastbilarna då är i separata områden, så kan det inte ske kollisioner även om tekniken skulle sluta att fungera, säger Ken Carlström.
Ett halvår före olyckan hade vi övat på kriser och det hade vi nytta av och vi kunde snabbt få i gång krisgrupper och rollfördelningen.
Ny trafikplan för området
Varje år kommer runt 7 000 flistransporter till Sobacken och under högsäsong är det cirka 50 mottagningar per dygn. Borås Energi och Miljö arbetar nu på en ny trafikplan för området. Dessutom vill man att alla som ska köra på området ska vara bättre utbildade kring vad som krävs för att köra och utföra arbeten på anläggningen.
– Den största risken som vi ska eliminera är att ha människor i samma område där det kan köra omkring hjullastare. Det jobbar vi med nu, men det är ett komplicerat logistikpussel att lösa. Det är många faktorer man ska ta hänsyn till, bland annat att lastbilar både ska kunna lossa längs sidan och bak, att det ska finnas utrymmen mellan flisstackarna på grund av brandrisken och att det ska finnas avrinningsområden, säger Ken Carlström.
När det gäller själva hanteringen av olyckan har det funnits bra rutiner.
– När en händelse av detta slag inträffar är det väldigt jobbigt för alla i bolaget. Ett halvår före olyckan hade vi övat på kriser och det hade vi nytta av och vi kunde snabbt få i gång krisgrupper och rollfördelningen. Vid en händelse av detta slag blir det ett hårt informationstryck från myndigheter och media, men även att hålla den egna personalen informerad, säger Jonas Holmberg och avslutar:
– I kaoset kändes det ändå bra att vi hade tydliga rutiner för hur vi skulle hantera alltifrån från att koppla in företagshälsovård till präst och samtalsstöd. Dessutom tog vi beslut samma dag om att göra en utredning. Det var en trygghet att vi hade alla delar för krishantering på plats.
Utredning efter olyckanDödsolyckan på Sobacken inträffade den 27 november 2023, och samma dag anmälde Borås Energi och Miljö att det skett en allvarlig arbetsplatsolycka till Arbetsmiljöverket. Energibolaget har genomfört en utredning som blev klar i mars, och den skickades då till Arbetsmiljöverket som nu avslutat ärendet eftersom företaget uppfyller kraven på förändringar i arbetsmiljön.Polisen och åklagare undersöker nu om det skett någon underlåtenhet eller något brottsligt i samband med olyckan. Det är i skrivande stund inte klart vad polis och åklagare har kommit fram till i det aktuella fallet.
Ann-Sofie Borglund