Antalet laddstationer har ökat stadigt i Sverige de senaste två åren. Samtidigt har många laddoperatörer haft problem med långa handläggningstider och skillnader i ansökningsprocesserna hos elnätsbolagen, enligt branschorganisationen Drivkraft Sverige.
– Långa handläggningstider är ett generellt problem och vi jobbar en hel del med detta. Antalet anslutningsärenden till elnätet ökar lavinartat och kräver utbyggd kapacitet. Administrativt är det ett komplext pussel att reda ut hur alla olika verksamheter kommer att påverka elnätet och det gör att det tar tid, säger Martin Olin, ansvarig för e-mobilitet på Energiföretagen.
Stora laddoperatörer drabbas särskilt hårt av den rådande situationen. Medan ett industriföretag normalt kan ha ett eller ett par ärenden för att bygga ut eller etablera sig kan laddoperatörerna ha hundratals ärenden på gång samtidigt hos olika elnätsbolag.
– För andra kundtyper är avsaknaden av en harmoniserad anslutningsprocess ofta inte något problem, men för laddoperatörer är det uppenbart varför de vill se en harmonisering, säger Martin Olin.
Tar fram tydliga rutiner
Energiföretagen har jobbat en hel de senaste åren för att skapa tydliga rutiner, bland annat har man tagit fram checklistor för såväl laddoperatörer som elnätsbolag för vad man bör tänka på innan förfrågningarna.
– Det är bra om laddoperatörer tar kontakt för sonderande samtal innan skarpa förfrågningar. Och elnätsföretagen bör kunna ge indikativa svar i ett tidigt skede när det gäller handläggningstider.
Samtidigt visar en ny studie från Energimarknadsinspektionen att tiden för att ansluta ny laddinfrastruktur (upp till 600 kW) är en till två månader kortare idag än för två år sedan. För större anslutningar (600–1 400 kW) är anslutningstiden densamma, 13 månader.
För att motverka förlängda ledtider i framtiden efterfrågar elnätsägarna, enligt studien, bland annat tydligare riktlinjer kring utformning av villkorade avtal och kring möjligheten att prioritera mellan anslutningar.
Carl Johan Liljegren