Under hösten 2020 gjorde Ellevio en omfattande kartläggning av sina utsläpp för att få en detaljerad bild av verksamhetens klimat- och miljöpåverkan.
– Vi såg att utsläppen mestadels sker hos våra leverantörer och entreprenörer. Därför satte vi mål för att på allvar komma igång med vårt klimatarbete och presenterade det för hela Ellevio. Gensvaret var väldigt stort och vi fick in många bra idéer från medarbetare på olika nivåer, säger Karolina Viksten, hållbarhetschef.
Kartläggningen visade att Ellevios största klimatpåverkan finns i de kablar där elen transporteras. Aluminiumet i kablarna kräver mycket energi då de tillverkas. Utsläppen från tillverkning av material till kablar och faslinor står för cirka 60 procent av Ellevios koldioxidavtryck.
Magnus Nissle, senior strategisk inköpare på Ellevio, tog därför under våren 2021 kontakt med kabeltillverkaren NKT.
– Då hade de redan börjat titta på alternativa aluminiummaterial. I och med att jag framförde Ellevios hållbarhetsmål blev det startskottet för dem att komma igång på allvar med att ta fram en mer hållbar kabel, säger Magnus Nissle.
Gemensam produktutveckling
Ellevio har en lång och nära affärsrelation med NKT, något som Magnus Nissle tror är en av anledningarna till att den här gemensamma produktutvecklingen blev så lyckad.
– Vi har ett superbra samarbete med NKT och båda parter har varit väldigt öppna i den här processen med att ta fram den nya kabeln.
Den nya kabeln ger betydligt lägre utsläpp av växthusgaser än konventionella kablar. Det handlar om en minskning med cirka 70 procent tack vare att aluminiumet är producerat av fossilfria metoder, liksom kabelisoleringen och manteln.
NKT har nu gått vidare med att ta fram andra typer av kablar på samma sätt. Redan nu finns kablar som kan användas på mellanspänningsnivå.
– Många andra leverantörer har nu börjat ta fram mera hållbara kablar, men jag tror att vi och NKT var först. Vi som stora nätägare har ett ansvar att vara med och leda arbetet för en mer hållbar bransch och i det här fallet tycker jag verkligen att vi har lyckats, säger Magnus Nissle.
Hållbarhet Orsa - pilotprojekt
För att utveckla de hållbara metoderna ytterligare startade Ellevio 2022 pilotprojektet "Hållbarhet Orsa", som var ett samarbete med entreprenören Omexom och NKT. Målet med projektet var att modernisera och vädersäkra elnätet i Orsa kommun, där en fem kilometer lång luftledning i det lokala elnätet ersattes med den nya kablen.
Men i projektet undersökte man också en mängd andra metoder för att sänka koldioxidavtrycket: alla som jobbade i projektet åkte eldriven bil till och från arbetsplatsen; en eldriven grävmaskin användes; hållbara och optimerade materialtransporter undersöktes; och man använde sorteringsskopor för att minska transporter och återvinna massor.
Dessutom förde Ellevio en dialog med lokala intressenter för att se hur den biologiska mångfalden bäst kan skyddas. Bland annat satte man upp gärdesgårdar kring nätstationerna, vilket är en viktig växtplats för sällsynta lavar.
– Målet med pilotprojektet i Orsa var hitta lösningar för hur vi kan genomföra projekt med så lågt koldioxidutsläpp som möjligt framöver. Vi ville se vilka lösningar som redan finns idag och vilka utmaningar som vi har att ta tag i de kommande åren. Vi lärde oss mycket om utmaningarna kring hållbarhet, konstaterar Karolina Viksten.
I projektet i Orsa användes eldrivna fordon och maskiner i så stor utsträckning som möjligt.
– För bara två år sedan hade vi problem med att få fram alla de olika typer av elfordon och arbetsmaskiner som vi behöver, vilket gjorde att vi fick använda maskiner och fordon med förnybart bränsle (HVO100) som komplement. Men idag ser marknaden helt annorlunda ut. Nu finns till exempel väl fungerande elminigrävare.
Det kommer att bli merkostnader för entreprenörerna, men vi på Ellevio kommer att ta en del av extrakostnaderna.
Nya upphandlingskrav
Nu går Ellevio vidare med erfarenheterna från pilotprojektet i Orsa till att ta med det i sina nya upphandlingskrav. Från den 1 juli 2025 måste alla entreprenörer använda eldrivna mingrävare i arbeten som utförs för Ellevios räkning, då arbetet utförs inom ramen för det nya ramavtalet för service, underhåll och felavhjälpning. Och senast 2030 måste alla fordon och arbetsmaskiner i projekten drivas med el.
– Det kommer att bli merkostnader för entreprenörerna, men vi på Ellevio kommer att ta en del av extrakostnaderna. Vi erbjuder därför ett årligt merkostnadstillägg, där vi har satt av totalt 60 miljoner kronor inom detta nya ramavtal, säger Karolina Viksten.
Entreprenörerna ska också ta fram omställningsplaner som visar hur de ska nå målet för alla sina fordon och maskiner. Två gånger om året ska de redovisa hur det går.
Karolina Viksten tror att branschsamarbeten är ett bra sätt att nå en högre grad av hållbarhet i energibranschen. Ett formaliserat hållbarhetssamarbete finns inom EBR, där en arbetsgrupp i hållbarhetsstyrning nyligen har startats upp.
– Det här branschsamarbetet är så värdefullt. Vi diskuterar goda exempel och får tillgång till klimatdata. Det är många bra samarbeten mellan energibolag, leverantörer och entreprenörer som kommer till stånd, säger Karolina Viksten.
– Jag tror att vi gemensamt kan ställa krav och ta stora kliv framåt för att värna om miljö och klimat.
Ellevios upphandlingskrav för service, underhåll och felavhjälpning2025 ska minst 50 procent av de fordon och arbetsmaskiner som används i avtal med Ellevio drivas med el eller biodrivmedel. 2030 ska målet om 100 procent fossilfritt vara uppnått. Eldrift prioriteras men i undantagsfall kan HVO100 få användas.2025 ska 100 procent av alla minigrävare under 3 ton samt handhållna maskiner vara eldrivna.Ellevio erbjuder ett årligt ekonomiskt incitament i form av ett merkostnadstillägg som är öronmärkt till satsningar på eldrivna entreprenader. Incitamentet är max 4 miljoner kronor per år och avtalsområde i tre år, totalt 60 miljoner kronor.
Marie Kofod-Hansen