Som värmetekniker på Värnamo Energis fjärrvärmeverk har Martina Aggerstam vitt skilda arbetsuppgifter. Under vinterhalvåret servar hon fjärrvärmecentraler för kunder med serviceavtal, och under sommaren kör hon biobränslen till pannans inmatningsanläggning och ser till att hjullastaren fungerar och är bemannad varje dag.
– Som lantbrukarbarn började jag tidigt köra traktor och meka lite med maskiner. På gården därhemma har vi även ett litet närvärmesystem med flispanna så det var relativt lätt att komma in i jobbet, berättar Martina Aggerstam på väg in till centrala Värnamo för att serva en större anläggning i en bostadsrättsförening.
Växlarna i villor är oftast levererade av energibolaget och är av samma modell, vilket gör det enkelt att serva dem.
– Större fjärrvärmecentraler i flerfamiljshus är däremot mer komplexa och ingen anläggning är den andra lik så det kan vara en utmaning att felsöka. När jag väl lärt mig en anläggning kommer det ofta en ny modell.
Ett serviceuppdrag inleds alltid med kontroll av värdena från energimätaren. Flöden och temperaturer på primär- och sekundärsidan noteras, och avviker värdena kan det vara tecken på inre läckage i värmeväxlaren.
– Värdena säger mycket om hur anläggningen mår och ibland är det bara en inställning som behöver justeras, berättar Martina medan hon kontrollerar att alla ventiler och pumpar fungerar som de ska och inte läcker.
De första två åren jobbade Martina själv med servicebesök, men det senaste året har hon fått en kollega.
– Ibland är det rena detektivjobbet att hitta felen. I Rydaholm, ett av de fyra mindre fjärrvärmesystemen i kommunen, märkte vi nyligen att det försvann vatten ur fjärrvärmesystemet, vilket innebär att det läcker någonstans. Under servicen i området reparerade vi fyra centraler som läckte men det fortsatte att läcka ur systemet. Nu fortsätter vi att leta läckor hos kunder som saknar serviceavtal, för det är där läckorna måste finnas.
Jag tycker om när det händer mycket och här kan vad som helst hända. Ingen dag är den andra lik.
Under hösten ökar arbetsbördan succesivt för Martina och den blir som störst när vinterkylan slår till. Det är nu felanmälningarna börjar komma in och Martina får avbryta servicearbetet med att rycka ut och lösa problem i kundernas värmeväxlare.
– Vi har alla reservdelar på lager till ”våra egna” villacentraler och det brukar gå snabbt att reparera anläggningen.
I slutet på varje månad ansvarar Martina och hennes kollegor för att kundernas förbrukningssiffror finns tillgängliga på ekonomiavdelningen. Saknas någon uppgift får de köra ut med bilen på en drive-by och se om infon kan hämtas in trådlöst till bilen, annars får de ringa på.
Varje år ansluts ett tiotal nya fjärrvärmekunder och det är Martinas uppgift att montera rätt typ av energimätare på centralerna och se till att de fungerar. Hon byter också ut en och annan mätare som exempelvis slutat skicka mätvärden trådlöst.
När vinterns runt 900 servicebesök är gjorda tar Martina över hjullastaren som behöver rulla varje dag för att mata pannan med biobränsle. Torrflis, grot och bark blandas i rätt proportioner med hjälp av hjullastaren för att fukthalten i biobränslet ska bli optimal – ”det ska varken vara för torrt eller för blött”.
När vårsolen börjar värma igen i april lugnar tempot ner sig och i april/maj gör Martina det sista servicebesöket. Därefter kör hon hjullastare fram till hösten, tills det är dags att börja förbereda säsongens servicebesök igen.
– Fjärrvärmeverket är en bra arbetsplats att jobba på och vi jobbar hela tiden för att göra den ännu bättre, säger Martina som även är huvudskyddsombud på värmeverket och regelbundet medverkar på rundvandringar på samtliga produktionsenheter i kommunen för att höja säkerheten för personalen.
– Jag tycker om när det händer mycket och här kan vad som helst hända. Ingen dag är den andra lik. Ibland blir det lite rusch när det hopar sig men det är också kul.
En arbetsdag för Martina Aggerstam7.30–8.30 Mailar och styr upp felanmälningar samt andra administrativa uppgifter.8.30–9.00 Daglig styrning. Produktionsmöte. Vad har hänt, vad är på G och vem gör vad?9.00–9.20 Frukost.9.20–12.00 Servicebesök hos kunder.13.00–16.30 Servicebesök samt avhjälper felanmälningar.
Anders Kristensson