För Energiföretagen är Prisdialogen ett allt viktigare samarbetsforum för att stärka förtroendet för fjärrvärmebranschen. Och även för fastighetsbranschen är dialogen central.
– I det stora hela tycker jag att Prisdialogen fungerar bra och att den ger en ökad förståelse för varandras förutsättningar. Vi ser det som väldigt viktigt att vara med – det är ju den enda etablerade dialogarenan mellan leverantörer och kunder som finns, säger Rikard Silverfur, chef för utveckling och hållbarhet på Fastighetsägarna.
Han betonar dock att man måste vara medveten om att Prisdialogen inte löser alla frågor.
– Ju fler prisdialoger man deltar i, desto mer inser man att det inte alls är en förhandling, utan det är just en dialog för att ska skapa förståelse. Till syvende och sist är det ju fjärrvärmeleverantören som under prisdialogen meddelar vilket pris de satt, och kunderna kan egentligen inte påverka det, säger Rikard Silverfur.
– Alla våra medlemmar kanske inte har förstått att så är fallet. Det måste till nya styrmedel som stärker kunderna i denna relation givet den monopolliknande karaktären på fjärrvärmemarknaden.
Många frågor från medlemmarna
I tuffa tider prövas samarbeten som Prisdialogen säger Rikard Silverfur och berättar att det just nu kommer många frågor från medlemmarna. De handlar om vad man kan förvänta sig inför och under Prisdialogen, hur man får underlag för att bäst kunna förbereda sig och vad man kan göra om man som kund kanske inte är nöjd med dialogen.
– Det är nyttigt att alla de här frågorna kommer upp, för då märker vi vad som funkar och vad vi behöver utveckla för att alla parter ska se Prisdialogen som värdefull. Vi uppmanar alla våra medlemmar att vara med i Prisdialogen, säger Rikard Silverfur.
Allt fler fastighetsägare ser sig tvungna att undersöka andra uppvärmningsalternativ. Konkurrenskraften hos fjärrvärme är inte densamma länge, vilket är oroande.
Har du några exempel på vad som kan behöva utvecklas?
– Det behövs bättre underlag inför dialogmötena. Vi har medlemmar som säger att de har upplevt sig bli lite överrumplade och överraskade när de fått information på sittande dialogmöte. Det ger ju inget utrymme för förberedelse, så rutinerna för att skicka ut all information i god tid innan möten måste bli bättre. Även information om vad som ligger till grund för olika beräkningar skapar bättre förutsättningar för förståelse hos kunder.
Orolig för fjärrvärmens framtid
Rikard Silverfur ser med viss oro på framtiden för fjärrvärmen. Det är viktigt för Sveriges fastighetsägare att fjärrvärmen fortsätter att vara konkurrenskraftig, menar han:
– Allt fler fastighetsägare ser sig tvungna att undersöka andra uppvärmningsalternativ. Det känns lite för osäkert med både pris- och teknikutvecklingen inom fjärrvärmen. Konkurrenskraften hos fjärrvärme är inte densamma länge, vilket är oroande, säger Rikard Silverf.
– Vi måste också få ett starkare konsumentskydd. Det är en ödesfråga för fjärrvärmen, kunderna måste återfå förtroendet för fjärrvärmen.
Många möjligheter för fjärrvärmen
Hur ska fjärrvärmen bli mer konkurrenskraftig?
– Det finns många möjligheter. Fjärrvärmeföretagen kan stärka sin konkurrenskraft genom att satsa på diversifierade energikällor, nya affärsmodeller, digitalisering, integration med andra energisystem, cirkulär ekonomi och förbättrat kundfokus, säger Rikard Silverfur.
– Dessa områden ger branschen möjlighet att erbjuda mer hållbara och kostnadseffektiva lösningar som möter framtidens krav.
Marie Kofod-Hansen