Det var i augusti 2024 som Ørsted meddelade att de lägger ned sin satsning på den så kallade FlagshipOne i Örnsköldsvik. Här skulle man tillverka e-metanol av förnybar vätgas och biogen koldioxid med sikt på fartygsmarknaden, var tanken.
Initialt hade anläggningen projekterats av Göteborgsföretaget Liquid Wind innan det såldes till Ørsted. Nu ska Liquid Wind återuppta planerna på en elektrobränsleanläggning i Örnsköldsvik. Planen är att anläggningen ska kunna producera cirka 100 000 ton e-metanol i drift, dubbelt så mycket som den tidigare anläggningen.
Nära samarbete med Övik Energi
Utvecklingen ska ske i nära samarbete med Övik Energi, vars närliggande kraftvärmeverk ska leverera biogen koldioxid till metanolproduktionen.
– Det känns mycket bra att vi och Övik Energi har kommit överens om ett nytt elektrobränsleprojekt i Örnsköldsvik. Vi ser att det finns en mycket stark drivkraft från till exempel rederier, flygbolag och deras kunder för att ställa om till grönt flyg och sjöfart, säger Claes Fredriksson, vd på Liquid Wind, i en presskommentar.
Enligt vissa bedömningar, bland annat från IEA, förväntas marknaden för e-metanol växa till mellan 3–5 miljarder euro 2025 och 16–20 miljarder euro 2030, där även efterfrågan från kemisk industri väntas öka och utgöra en större andel.
Flera liknande projekt
På Övik Energi är man glad över beskedet:
– Det är glädjande att Liquid Wind fortsatt sitt engagemang i Örnsköldsvik. Vi är mer välpositionerade än någonsin att bidra till den gröna omställningen då vi från och med i år kan köra en 100 procent förnybar energiproduktion i vårt kraftvärmeverk, säger Roland Nordin, vd på Övik Energi.
Utöver projektet i Örnsköldsvik driver Liquid Wind fler liknande elektrobränsleprojekt i Sverige, bland annat i Sundsvall, Umeå och Östersund.
Johan Wickström