Här är veckans minisvep av nyhetsnotiser om händelser och nyheter i energivärlden som fallit lite utanför vår radar men som vi kanske återkommer till senare, i längre format.
1. Fortum planerar för ny pumpkraft
Intresset för pumpkraft har ökat under de senaste åren i takt med att det blir alltmer väderberoende kraftslag på elmarknaden. Där kan pumpkraft bidra med stabilitet och flexibilitet.
Ett av företagen som redan idag driver pumpkraftverk är Fortum, som har tre verk igång: Kymmen, Letten och Eggsjön – samtliga i Värmland – med en total kapacitet på 89,5 MW.
I veckan meddelade Fortum att de ska göra en förstudie för att undersöka förutsättningarna för ny pumpkraft i Sverige. Förstudiearbetet kommer att pågå under cirka två år, och under den tiden ska ekonomiska, miljömässiga och regulatoriska utmaningar och möjligheter gås igenom.
Tre geografiska områden kommer att undersökas: Lekstjärnen i Älvdalens kommun i Dalarna, samt Bastvålen och Höljessjön i Torsby kommun i Värmland.
– Pumpkraftverk ger viktig flexibilitet i elsystemet och har unika egenskaper. Den har en förmåga att både producera och konsumera elektricitet, och därtill lagra energi under långa perioder och i mycket stora mängder, säger Mikael Lemström, chef för Fortums Vattenkraft.
På tal om pumpkraft: Vattenfall planerar att återöppna sitt pumpkraftverk i Juktan i Västerbotten (315 MW). I mars 2024 lämnade Vattenfall in en ansökan till Mark- och miljödomstolen om tillstånd för Juktan. Men i veckan avslog domstolen ansökan eftersom att den var bristfällig. Men domstolen uppmanar Vattenfall att tydliggöra ansökan och skicka om den igen.
– Så snart Vattenfall arbetat om ansökan och tydligare kan förklara hur projektet är tänkt att genomföras och hur det förhåller sig till andra verksamheter och tillstånd kan de lämna in ansökan på nytt, kommenterar rådmannen Carin Wiklund på mark- och miljödomstolen vid Umeå tingsrätt.
2. Circle K inviger ny flaggskeppsstation för elladdning
Under tisdagen invigde Circle K sin nya flaggskeppsstation i Järna, utanför Stockholm: 26 laddplatser på 30 000 kvadratmeter – för både tung och lätt trafik. Atmosfären är anpassad efter kundernas önskemål med tak över laddarna, sittbänkar och stämningsfull belysning. På taken finns även solpaneler som genererar el.
Den nya stationen har designats för att skapa en trygg, effektiv och smidig laddupplevelse i kombination med en väl tilltagen butik, enligt företaget.
– Vi är enormt stolta över Järna, det blir en kronjuvel i nätverket! Här har vi tänkt på precis allt, och med sitt strategiska läge ser vi fin potential, säger Jeremy Knights, vd Circle K Sverige.
3. Nordens klimatarbete går långsamt framåt
2021 satte de nordiska länderna ett klimatmål – att ta täten i den gröna omställningen och bli världens mest hållbara region till 2030. Hur går det då med målen? Ja, det går framåt, men takten är för långsam för att nå målen i tid, enligt en ny rapport från Nordic Energy Research.
Rapporten, Tracking Nordic Clean Energy Progress 2025, har gått igenom den mest aktuella energistatistiken från Danmark, Finland, Island, Norge och Sverige och ger en överblick av regionens utveckling.
Bäst går det i energisektorn och inom vägtransporter – här minskar utsläppen av koldioxid i bra takt. Den ökade andelen förnybar elproduktion och fler elbilar bidrar till denna positiva trend. Däremot går utvecklingen trögare i andra sektorer, som fjärrvärme, energilagring, elnät, flexibla energisystem och tunga transporter.
Rapporten lyfter även en oroande trend: Nordens skogar binder inte längre lika mycket koldioxid som förväntat, vilket minskar effekten av andra utsläppsminskningar. Man pekar också på att industrins omställning till fossilfri produktion går långsamt, delvis på grund av att flera stora gröna investeringar och så kallade Power-to-X-projekt har lagts ned.
– Minskningstakten av koldioxidutsläppen i Norden är lovande. Men trots framstegen i flera sektorer finns det fortfarande osäkerheter som kan hota vägen mot klimatneutralitet, säger Klaus Skytte, vd för Nordic Energy Research.
Läs mer om de nordiska utsläppen i vår tidigare genomgång här.
4. Mantex presenterar nya mätverktyg för biobränsle
Att mäta fukthalt och energiinnehåll i biobränslet är en viktig del för att öka effektiviteten i till exempel värmepannor. Ett företag som ligger långt fram inom detta område är det svenska bolaget Mantex som under lång tid utvecklat avancerad röntgenutrustning för biobränsle.
2023 lanserade Mantex den första generationen av Biomass Analyzer, som är typgodkänd för att mäta fukthalt i sågverksflis. Och i veckan meddelade företaget att man nu gått i mål med nästa generation av Biomass Analyzer, som bedöms ha stor potential inom bioenergiindustrin. Denna nya version kan mäta i fler typer av träbaserade material, som exempelvis fukt- och askhalt i stamvedsflis och grot (grenar och toppar).
– Det här är ett stort genombrott för oss. Vi kan nu med stor noggrannhet mäta både fukt och aska i finfördelade, träbaserade biobränslen. Det är teknologin för att klara dessa komplexa mätningar som har varit den stora nöten att knäcka och det har vi gjort nu, säger Mantex vd Max Gerger i ett pressmeddelande.
Nästa steg för företaget är att ta fram en demomaskin och att inleda typgodkännandeprocesser. Planen är att ha kommersiella maskiner för leverans under fjärde kvartalet 2025.
5.Trelleborgs Energi får pris för bästa kundservice
Vi avslutar med en utnämning – under onsdagen fick Trelleborgs Energi motta utmärkelsen Sveriges bästa kundservice i kategorin energibolag, som delas ut av undersökningsföretaget Brilliant. Utmärkelsen tilldelas de organisationer som har högst engagemang i kundservice och flest lojala kunder i ett antal olika kategorier.
Trelleborgs Energis kunder har rankat kundnöjdheten baserat på sex faktorer som till exempel engagemang eller kunskap hos kundservicemedarbetaren man varit i kontakt med. Dessutom har man även ställt NPS-frågan (Net promotor score), där kunden ombeds svara på frågan om hur sannolikt det är att de vill rekommendera företaget.
Kunderna anser att Trelleborgs Energis kundservice uppvisar stort engagemang (97,9 %); att det är enkelt att få hjälp (95,4 %); att man allmänt är nöjd med bemötandet (97,5 %) samt att medarbetarna är kunniga (97,4 %). NPS-värdet landade på 63, vilket kan jämföras med benchmarkgenomsnittet på 40.
– Detta är stort för oss alla! När vi bestämde oss för att börja mäta vår kundnöjdhet innan sommaren 2024, var målet tydligt – vi ville inte bara se var vi kunde förbättra oss, vi ville ta förstaplatsen. Vi hade en stark känsla av att vi kunde vara med i toppen, och redan tidigt såg vi fina resultat. Men att vi skulle landa här idag – det är helt fantastiskt, säger Valon Zejnullahu, kundservicechef på Trelleborgs Energi.
Grattis till Trelleborgs Energi säger vi.
Johan Wickström