Det senaste decenniet har efterfrågan på grot (grenar och toppar) minskat och en rad entreprenörer har också tvingats lägga ner sin grotverksamhet. Men med ökade biobränslepriser vill energibolagen åter igen köpa grot.
– På Stora Enso har vi haft kvar verksamheten med grot, om än i mindre format. Det är en fördel nu när efterfrågan ökar, eftersom vi har kunskapen liksom kontakter med kunder, entreprenörer och med leverantörer, säger Lovisa Haglöf, Stora Enso Skogs chef för bioenergi.
Stora Ensos bedömning är att det går att ta ut dubbelt så mycket grot i flera områden. Bolaget har satt upp som mål att de på två år, fram till 2027, ska dubblera volymen grot. Under det senaste året har företaget ökat uttaget med 30 procent.
– För att klara av att ta ut grot på ett ekonomiskt, praktiskt och hållbart sätt så har vi listat en rad utmaningar som vi behöver klara av. Det är viktigt att titta på samtliga utmaningar samtidigt, för missar vi någon av dem är det svårt att klara målet, säger Lovisa Haglöf.
– Vi vet inte riktigt hur mycket av den teoretiska potentialen som vi kan ta ut innan det inte längre är lönsamt. Men vi lär oss ju hela tiden. Samtidigt måste vi ha nära kundkontakter och försäkra oss om att kunderna finns där långsiktigt, så att vi inte bygger upp en verksamhet och att affären sedan försvinner igen.
Många utmaningar på vägen
Hon pekar också på att de måste se till att uttaget av grot inte leder till ökade markskador eller att den biologiska mångfalden påverkas negativt. Det är också viktigt att se till att det inte blir för långa transporter som orsakar för höga koldioxidutsläpp.
En annan utmaning handlar om att hitta kompetens, vilket är en knäckfråga för hela skogsbranschen. På Stora Enso arbetar de aktivt på en rad områden för att få fler att vilja jobba som operatörer i skogen. De har ett traineeprogram och har också på gång att starta ett karriärbytarspår och stödjer olika typer av utbildningar som är lite mer anpassade till detta.
Vi behöver hitta lösningar tillsammans med våra kunder så att vi kan säkerställa att det är långsiktighet i grot.
De har också ett partnerkoncept där Stora Enso stöttar personer som vill starta skogsentreprenörsbolag. Detta bland annat genom möjligheten att hyra maskiner.
– Vi arbetar också parallellt med affären kring grot. Där behöver vi hitta lösningar tillsammans med våra kunder så att vi kan säkerställa att det är långsiktighet i grot. Att vi har en större stabilitet har båda parter intresse av, säger Lovisa Haglöf.
Komplicerad logistik
Ett problem är att en stor del av potentialen av grot finns i områden där det inte bor så många människor, vilket gör att det krävs en hel del logistik för att få groten till kunderna. En annan svårighet är att kontrakten kring grot oftast har varit ettåriga. Detta samtidigt som entreprenörer förväntas köpa maskiner för åtskilliga miljoner kronor.
– Här krävs nytänkande och att vi kan skapa mer långsiktiga samarbeten i hur vi ska lösa detta, liksom att hitta sätt där vi kan dela på risken, säger Lovisa Haglöf.
Ann-Sofie Borglund