Elnätsbolagen började mäta och rapportera elförbrukningen per kvart redan under november 2023, och när elmarknaden nu följer efter kommer övergången till kvartsmätning vara färdig. På dagen före-marknaden kommer övergången genomföras den 11-12 juni, vilket kommer ske gemensamt i hela Europa
Huvudskälet till förändringen, som baseras på ett EU-direktiv, är att man bedömt att ett system baserat på kvartsmätning kommer att vara bättre anpassat till framtidens elmarknad som kommer präglas av variabel elproduktion, allt fler mikroproducenter, prosumenter, energilager och laddinfrastruktur. Alla kunder ska ha samma möjlighet att delta på elmarknaden, är tanken.
Fler bud för elproducenter
Vad innebär då övergången för energibolagen?
Henrik Lyngåker, krafthandelsansvarig på Mölndal Energi, tycker inte att förändringen är så svår rent tekniskt, men att den ändå innebär en hel del arbete.
– För vårt elnätsbolag har det gått bra att börja mäta och rapportera per kvart. Men nu behöver vi också göra om våra system kring hur vi handlar och säljer elen, säger Henrik Lyngåker.
– Över lag kan man säga att vår verksamhet blir mer komplicerad. Vi kommer till exempel att behöva lägga fler bud när det gäller vår elproduktion, vilket i sin tur innebär att det blir fler beräkningar att göra. Det mynnar ut i ökad administration och behov av mer avancerade verktyg.
Kvartsmätning kommer dels höja komplexiteten ytterligare ett snäpp, dels innebära att kunderna behöver skola om sig i hur marknaden fungerar.
Hans största bekymmer rör dock kundsidan snarare än inköpssidan.
– Elmarknaden är svårnavigerad för kunderna redan som det är, särskilt för privatpersoner. Det är viktigt att man verkligen har med sig det perspektivet hela tiden när man utvecklar elmarknaden, säger Henrik Lyngåker.
– Kvartsmätning kommer dels höja komplexiteten ytterligare ett snäpp, dels innebära att kunderna behöver skola om sig i hur marknaden fungerar. Det är där jag ser de stora utmaningarna, inte i vår egen verksamhet. Men jag är positiv till marknadsförändringen som sådan – det gäller bara att den sker på ett bra sätt.
”De flesta kan inte dra nytta av kvartspriserna”
Bilden delas av Moa Alexandersson, avdelningschef privatmarknad på Jämtkraft. Hon tycker att det övergripande syftet med kvartsmätning är bra, men anser att man rullat ut marknadsförändringen för snabbt.
– Kunderna har precis börjat få grepp om hur timmarknaden fungerar och måste nu lära om sig på nytt. Men värre är att de flesta kunder i praktiken inte kan dra nytta av kvartsavräkning ens om de begriper hur det fungerar. En del företag kan det, men få privatpersoner, säger Moa Alexandersson och fortsätter:
– Att anpassa sin elförbrukning utefter timpriser går ju att göra hyfsat manuellt. Man kan ladda sin elbil på natten, justera när på dygnet man kör vissa hushållsapparater, och så vidare. Men för att dra nytta av förändringar i kvartspriser krävs det automatiserade system. Annars behöver man spendera orimligt mycket tid på det här.
Vi har inte satt ned foten kring om vi ens borde gå över till kvartspriser för våra privatkunder ännu. Vi kanske borde fortsätta erbjuda dem timpriser för att göra det lättare för dem.
Lägger mycket tid på att utbilda kunder
För privatpersoner innebär detta att man behöver olika produkter och tjänster inom området ”smarta hem”. Till exempel system som känner av när kvartspriset är lågt och då sätter i gång elbilsladdare eller värmepumpar. Dessa finns ute på marknaden, men har inte så många användare i nuläget.
– Vi har inte satt ned foten kring om vi ens borde gå över till kvartspriser för våra privatkunder ännu. Vi kanske borde fortsätta erbjuda dem timpriser för att göra det lättare för dem, samtidigt som vi själva handlar upp i kvartspriser. Det skulle kunna innebära att vi behöver lägga en riskpremie på priset samt att marknaden blir mindre transparent för kunderna, säger Moa Alexandersson.
–Men om privatkunder inte kan få särskilt mycket användning för kvartsavräkning och dessutom tycker systemet är svårbegripligt finns det risk att de avskräcks från att alls ha elavtal med dynamisk prissättning. Det vill vi naturligtvis undvika.
Oavsett hur Jämtkraft landar i närtid tillägger hon att de lägger mycket arbete på att informera och utbilda sina kunder om hur den nya marknaden fungerar.
– Grundtanken är god, men jag tycker att man gott kunde väntat i alla fall ett eller två år till innan man rullade ut det här, så att kunderna kan hinna att anpassa sig, säger Moa Alexandersson.
Linus Olin