Under de senaste två åren har priserna på fjärrvärmemarknaden ökat rejält på grund av höga bränslekostnader. Som en följd av detta publicerade Energimarknadsinspektionen (Ei) i början av 2024 en analys över fjärrvärmemarknaden där man bland annat föreslog att fjärrvärmeföretagen behöver vara mer transparenta kring sin prissättning. Efter denna rapport gav regeringen Ei i uppdrag att utreda ett förstärkt kundskydd.
Nu har Ei presenterat några inledande förslag för att stärka kundskyddet i ett delbetänkande i sin utredning. Här konstaterar man att förhandlingsskyldigheten i sin nuvarande form är verkningslös, där rätten till förhandling och medling skapar förväntningar om inflytande över prisutvecklingen.
Men i praktiken innebär den endast att företagen ska informera och försöka komma överens med kunden, menar Ei, som därför vill se en ny lagstiftning och ökad transparens kring företagens ekonomi och prissättning.
Plattform för transparens
Ei föreslår bland annat att man ska utveckla en transparensplattform som gör det möjligt för kunderna att få inblick i fjärrvärmeföretagens verksamhet och finansiella ställning samt att jämföra fjärrvärmeföretag med varandra. Det kan ge incitament för fjärrvärmeföretag att agera konkurrenskraftigt och ansvarsfullt samtidigt som kunderna ges verktyg för att fatta informerade beslut, menar Ei.
Ei har också beslutat att publicera en årlig rapport om läget på fjärrvärmemarknaden och utöka informationen på ei.se om de lagar och förordningar som gäller på marknaden idag.
”Svårt att sätta oskäliga priser”
På Energiföretagen välkomnar man en genomlysning av värmemarknaden och ökad transparens.
– Men i majoriteten av fjärrvärmeleveranserna finns sedan många år Prisdialogen, ett gemensamt initiativ med kundsidan, som ger en långt större transparens och kunddialog än vad fjärrvärmelagen kräver, säger Daniel Lundqvist, ansvarig för marknadsfrågor på Energiföretagen.
Han är kritisk till Ei:s utgångspunkt att kunderna ”helt saknar skydd” och att förhandlingsskyldigheten är ”verkningslös”.
– Förhandlingsskyldigheten för med sig ett krav på transparens och att man måste motivera sin prissättning. Detta, tillsammans med den konkurrens som finns på värmemarknaden, medför att man rimligen har svårt att sätta oskäliga priser, säger Daniel Lundqvist.
– Det är tydligt att fjärrvärmeföretagen agerar på en konkurrensutsatt värmemarknad, och inte en ”fjärrvärmemarknad” som Ei håller fast vid. Detta missvisande grundantagande har tyvärr blivit lite styrande för utredningen. Energimyndigheten har i sina scenarier tydligt visat att individuella värmepumpars konkurrenskraft dessutom kommer att öka över tid.
Han välkomnar att förhandlingsskyldigheten förtydligas.
– Dagens skrivning i fjärrvärmelagen antyder att kunden kan förhandla om priset individuellt. Men ett fjärrvärmeföretag är enligt konkurrenslagen förbjudna att tillämpa olika villkor för likvärdiga transaktioner och enligt Kommunallagen måste man tillämpa en likabehandling av sina kunder. Därmed är det generellt inte tillåtet att ge enskild kund rabatter, som annars skulle behöva kompenseras med ett högre pris till övriga kunder, säger Daniel Lundqvist.
Inga orsaker nämns i rapporten
Daniel Lundqvist tycker också att det är anmärkningsvärt att Ei inte nämner något om orsakerna till de kraftiga fjärrvärmeprishöjningarna.
– I rapporten finns ett diagram med referenser till internationella spotmarknader för pellets och flis, vilket inte är särskilt relevant. Vi ställer oss frågande till varför de inte använder sig av Energimyndighetens mer detaljerade svenska biobränslestatistik, och faktiskt kommenterar att detta påverkat hela vår bransch drastiskt.
I rapporten har Ei också utrett hur det reglerade tredjepartstillträdet fungerar i praktiken när det gäller nyttjandet av spillvärme. Här slår myndigheten fast att tredjepartstillträde och de faktiska samarbetena mellan fjärrvärmeföretag och spillvärmeleverantörer fungerar väl och att det huvudsakligen är fjärrvärmeföretagen som är drivande i samarbeten om spillvärme.
Ytterligare åtgärdsförslag kommer att presenteras i slutredovisningen av regeringsuppdraget kommer redovisas, senast den 12 december 2025. Läs rapporten här.
Åtgärder och förslag i Energimarknadsinspektionens rapport
– Utveckla en transparensplattform där fjärrvärmekunder, allmänheten och media kan få inblick i fjärrvärmeföretagens prissättning, ekonomi och verksamhet.
– Från och med 2026 kommer Ei att publicera en årlig rapport om fjärrvärmemarknadens utveckling, med särskilt fokus på prissättning och ekonomi.
– Ei har utökat informationen på sin webbplats om kunders och företags rättigheter och skyldigheter enligt lagstiftningen.
– Ei föreslår att fjärrvärmeföretag ska bli skyldiga att publicera information om kundrättigheter på sina webbplatser och hänvisa till Ei:s information.
Ytterligare åtgärder till slutredovisningen (december 2025)
– Nya krav på fjärrvärmeföretagens prisinformation på sina webbplatser.
– Mer detaljerad information till kunder vid prisändringar, minst två månader i förväg.
– Nya kundskyddande lösningar, exempelvis kollektiv förhandling för fjärrvärmekunder.
– Utveckling av befintliga forum, såsom Prisdialogen och Fjärrvärmenämnden, samt utredning av alternativa kundskyddsmodeller.
– Krav på investeringsplaner för fjärrvärmeföretagen för att säkerställa långsiktiga investeringar i fjärrvärmenäten.
Johan Wickström