Fjärrvärmen står för runt 60 procent av Sveriges uppvärmningsbehov och för 90 procent i flerbostadshus. Men det är kanske inte så många som reflekterar över fördelarna med energiformen och nyttan med tjänsten i samhället.
Det vill initiativet Heja Fjärrvärme ändra på. Bakom projektet står 17 fjärrvärmebolag (se faktaruta), med ambitionen att visa det positiva med fjärrvärme.
– Poängen med Heja Fjärrvärme är att det pratas alldeles för lite om fjärrvärme idag. Energifrågorna är på tapeten överallt – allt fokus är på elbehov och kärnkraft – men fjärrvärme pratas det ingenting om, säger Eva Blixt, till vardags kommunikationschef på Norrtälje Energi.
– Men skulle inte fjärrvärme finnas så skulle inte elsystemet funka över huvud taget, så det är grunden till varför vi behöver lyfta upp det på agendan.
Stort nätverk
Projektet grundar sig i Carvingeinitiativet som bildades för några år sedan och där ungefär 30 lokala energibolag som har fjärrvärme ingår.
– Det är i grunden ett nätverk där vi diskuterar hur vi kan samarbeta bättre, hitta gemensamma lösningar och dra nytta av varandras kunskap. Vi jobbar i lite olika arbetsgrupper, och ett område där det blev särskilt tydligt att vi behöver samarbeta är att synliggöra fjärrvärme i debatten och samhället. Politikerna och kunderna vet inte vad fjärrvärme är – det måste vi ändra på.
Sex bolag i initiativet kände då att man måste växla upp och prata om tjänsten på ett annat sätt än det tidigare har gjorts. Projektets första mål var att ha en särskild sajt klar innan årsskiftet 2024–25, vilket också genomfördes.
Fjärrvärmen är extremt viktig för Sverige, inte minst för elektrifieringen, och det behöver vi få fram.
Hoppas att fler bolag går med
Initiativtagarna hoppas att fler fjärrvärmebolag ska gå med och i skrivande stund har ytterligare elva bolag gått med.
– Vi är rätt många fjärrvärmebolag i Sverige och ju fler vi är tillsammans desto större blir styrkan när vi pratar om fjärrvärme. Om vi lägger samman våra resurser kan vi ta position på marknaden och komma högt upp i sökmotorerna. Vi kan nå ut med budskapen som var och en har svårt att lösa på egen hand, säger Eva Blixt.
Den officiella lanseringen av hemsidan sker nu i mars och kommer synas på flera sätt, till exempel med annonser i branschmedier och i digitala kanaler. Kopplingen till det egna lokala energibolaget är också tydlig, så det blir en dubbel fördel: både nationellt och lokalt.
Lyfter fjärrvärmens fördelar
Framför allt ska man lyfta fjärrvärmens fördelar i stället för att fastna i diskussioner om priser som diskuterats en hel del under de senaste åren och som kan härledas till ett ökat biobränslepris.
– När vi jämför prisutvecklingen på el och fjärrvärme de senaste tio åren kan man konstatera att kostnaderna för el har ökat mer än för fjärrvärme, vilket framgår av Nils Holgersson-rapporten. Och till skillnad från elpriserna, som kan åka upp och ner hela tiden, är fjärrvärmepriserna mer stabila och får bara ändras en gång om året. Det skapar en trygghet för kunden, säger Eva Blixt.
– En annan fördel är att fjärrvärmen i nätet kan komma från andra värmelagersystem eller till exempel spillvärme från ett pappersbruk.
Vad tror du det beror på att branschen inte lyft fram det positiva mer?
– Det har varit en så självklar energikälla så att många energibolag har nöjt sig med att det rullade på. Men nu rullar det inte riktigt på samma sätt längre. Fjärrvärmen är extremt viktig för Sverige, inte minst för elektrifieringen, och det behöver vi få fram.
Heja Fjärrvärme
Syftet med initiativet Heja Fjärrvärme är att lyfta fjärrvärmens fördelar och göra den mer synlig i debatten.Bakom initiativet står följande företag: Alingsås Energi, Borås Energi och Miljö, Falkenberg Energi, Gällivare Energi, Hässleholm Miljö, Kungälv Energi, Lerum Energi, Linde Energi, Njudung Energi, Norrenergi, Norrtälje Energi, Nässjö Affärsverk, Partille Energi, SFAB, Tranås Energi, Västra Mälardalens Energi, Öresundskraft.Läs mer på hemsidan Heja Fjärrvärme.
Jan Hallman