Inom EU-projektet CoordiNet testas lokala marknadsplatser för effekt i fyra områden sedan hösten 2019. Den marknad som avropade mest i vintras var Uppsala där fem så kallade flexleverantörer deltog under den första perioden, med Vattenfall Eldistribution som samordnare. Under januari till mars i år levererades totalt 3,3 GWh effektflexibilitet under 172 timmar. Det handlar om att flexleverantörerna minskat sin förbrukning vid effekttoppar i elnätet.
Projektet utvärderas fortlöpande genom dialog med deltagarna.
– Det har varit en otrolig förändringsresa. Ledtiderna har varit lite längre än vi tänkt oss för alla. Det tar tid att förstå effektflexibilitet och hur det ska driftas för både flexleverantör och elnätsbolag, säger Yvonne Ruwaida, projektledare på Vattenfall Eldistribution.
Projektet har också visat att det inte finns några tydliga mallar för hur flexprodukten ser ut – det kan vara allt från aggregerade värmepumpar i småhus till en stor elpanna. Det är olika typer av aktörer med skiftande förutsättningar och behov. Många flexleverantörer har efterfrågat en tydligare affär för att kunna delta.
– För att få ytterligare fart på dessa marknader krävs det en tydligare affär för flexeverantörerna. Man vill förstå affären och vad man kan tjäna på den vilket är svårt med enbart fria bud då variationen i köp kan vara väldigt stor från vinter till vinter, säger Yvonne Ruwaida.
Under hösten har fler aktörer anmält sig inför kommande vintersäsong. I vinter deltar elva leverantörer, till exempel Riksbyggen och Castellum, med 19 resurser (och en gemensam effekt på 242,5 MW). Flera av de mindre aktörernas deltagande är möjlig då de får EU-stöd på 7 500 euro, vilket blir som en sorts tillgänglighetsersättning.
Samtidigt har marknadsplatsen utvecklats ytterligare genom en ökad grad av automatisering. Hittills har buden lämnats dagen före manuellt på plattformen men nu kan man använda API och skicka buden automatiskt. Buden kan även avropas intradag och icke-använda bud kan vidarebefordras till Svenska kraftnäts frekvensmarknad.
–För elnätsbolagen kommer flexmarknaden innebära ett nytt sätt att drifta och planera elnät. Det är en stor förändringsresa, säger Yvonne Ruwaida.
En av flexleverantörerna i Uppsala är elnätsbolaget Upplands Energi. De var väl förberedda genom sitt projekt Klokel, där de har använt värmepumpar från hushållskunderna, totalt 340 stycken, för att dra ner effekten under höglasttider. I mars gick de in i CoordiNet med dessa värmepumpsresurser.
– Vi har avropats elva gånger sedan mars och då har vi tryckt ner effekten upp till en timme i vissa fall. Totalt handlar det om en volym på 1,5 MW el. Än så länge handlar det om manuell bevakning och budgivning, vilket tar lite tid, säger Joacim Eronen, vd på Upplands Energi.
Priserna är än så länge låga, men Upplands Energi är med mest för att testa och se hur mycket det kan vara värt.
– Flexmarknaderna kommer bli en del av lösningen i energiomställningen. Men det måste alltid finnas baskraft och ett stabilt elnät att luta sig emot, säger Joacim Eronen.
Johan Wickström