Du går från choklad- till energibranschen. Hur känns det?
– Jag har haft lyxen att jobba med marknadsledande varumärken tidigare och nu sökte jag förändring. Det som jag tycker är häftigt med energibranschen är att det är en sektor som är mitt uppe i en stor omställning. Det är mycket som ska göras och det påverkar oss alla, och jag upplever att Eon verkligen är med och driver utvecklingen, påverkar och förändrar.
Vilka erfarenheter kommer du att ta med dig?
– Jag har lång erfarenhet av varumärkesarbete som handlar om att skapa emotionellt engagemang, nå ut och vara relevant för sin målgrupp. El och värme är ju något som är lätt att ta för givet så länge allt fungerar, men jag kan bidra med att få privatpersoner och företag att förstå att det är skillnad mellan olika leverantörer.
Varför är varumärkesarbete så viktigt?
– Jag är förstås lite jävig, men jag ser varumärkesarbetet som ett av de viktigaste för ett företag. Internt måste man veta vad det innebär att arbeta här, och externt måste våra kunder känna sig trygga med vad vi står för. Oavsett vilket perspektiv man har ska företagets själ vara densamma.
Vad är ditt första intryck av energibranschen?
– Man står mitt i en förändring och det finns vilja och engagemang att lyckas. Det är ingen som baxnar inför tanken vad som väntar, utan jag ser ett driv och ett fokus och att man tar detta på stort allvar.
Malin Age