Det är gråkallt och tjugo centimeter blötsnö när vi möts på den lilla skogsvägen vid Vänjaurbäck utanför Lycksele. Dagens uppdrag för installatörerna: att sätta upp linjeagenter på en del av Skellefteå Krafts elnät. Linjeagenten är bara en liten pryl men den kan göra stor skillnad, eftersom den via smarta algoritmer kommunicerar exakt var det har uppstått ett fel på ledningen. Det behövs cirka två linjeagenter per kilometer ledning för att systemet ska fungera.
Dagens elnät är uppbyggt av länkad metalltråd, precis som telefonnätet var för hundra år sedan. Det finns ingen inbyggd intelligens, och att ha full kontroll på långa sträckor är nästan omöjligt. Manuell felsökning tar tid, kräver mycket arbetskraft och medför höga kostnader. Det är bakgrunden till linjeagenterna och systemet Smart Grid Surveillance (SGS) som utvecklats av Exeri, ett svenskt företag som grundades 2009.
Vid Vänjaurbäck gör sig installationsteknikern Anders Thiger från Energiservice i Lycksele redo för att montera dagens första linjeagent. Säkerhetsutrustning och stolpskor åker på. Anders Thiger har gått i pappas fotspår och lär vara en av de snabbaste stolpklättarna i Norrland:
– Man kan vara snabb, men säkerheten är alltid det viktigaste säger han, drar på de isolerade arbetshandskarna och greppar den grå plastdosan.
Vi analyserar varje händelse i våra installationer och sedan kan vi förbättra algoritmerna ytterligare, säger Rikard Qwarnström.
Via en app i montörens mobiltelefon aktiveras linje-
agenten och börjar kommunicera med närmaste SGS-basstationen som i sin tur vidarebefordrar information upp till ICCU, Exeris server. Statusuppdateringar skickas ett antal gånger per dygn, förutsatt att allt fungerar som det ska. Vid fel skickar linjeagenterna omgående ett larm för att det snabbt ska gå att hitta och rätta till. ICCU har kunskap om hur elnätet ser ut och kan sammanställa en totalbild utifrån den information som kommer in från alla linjeagenter. Informationen presenteras på en kartbild direkt i driftcentralen.
Själva monteringen är enkel. Montören klättrar upp och skruvar fast ett speciellt fäste i stolpen, cirka en och en halv meter från ledningarna. Det räknas som ett säkert avstånd, vilket gör att man inte behöver bryta strömmen. Sedan hakas linjeagenten på och installationen är klar.
Rikard Qvarnström, som är ansvarig för hårdvarudesign på Exeri, räknar med att arbetet tar cirka två-tre minuter per stolpe.
– Jag brukar säga att det tar två minuter för att ge en bild av hur snabbt det kan gå, men naturligtvis är montörernas säkerhet i fokus, så ibland tar det längre tid. Det som tar mest tid är transporten mellan stolparna. Tiden för själva klättringen blir oftast försumbar i sammanhanget.
Idén till linjeagenterna kom när en av grundarna av företaget Exeri, Magnus Karlsson, för tredje gången samma vecka stod i duschen och vattenpumpen lade av till följd av elavbrott. Varje gång han ringde till elbolaget fick han samma svar: ”Vi vet att det är elavbrott på sträckan, men vi har svårt att lokalisera exakt var felet är.”
Magnus Karlsson, med bakgrund från Ericsson och med lång erfarenhet av nätverksövervakning, tänkte att det var konstigt – det måste väl finnas någon typ av teknik för att lokalisera den här typen av problem? Men det visade det sig att så inte var fallet. Magnus Karlsson och hans medgrundare av Exeri – Elisabeth Johansson och Stefan Burström, kollegor från tiden på Ericsson – bestämde sig för att lösa problemet. Efter några års utveckling var Smart Grid Surveillance ute på marknaden.
Det blir otroligt mycket lättare att lokalisera fel och det underlättar både för vår servicepersonal och våra kunder, säger Magnus Pettersson, Skellefteå Kraft.
Skellefteå Kraft Elnät var det första elnätsbolag som testade linjeagenterna. Sedan 2019 är Skellefteå Kraftkoncernen även den största enskilda ägaren i Exeri. Magnus Pettersson är projektledare och var med i Malå när företaget installerade det första systemet 2018:
– Vi har väldigt positiva erfarenheter, det blir otroligt mycket lättare att lokalisera fel och det underlättar både för vår servicepersonal och våra kunder. Vi får också mycket användbar statistik som vi kan använda för att planera underhåll, säger Magnus Pettersson, och tillägger:
– Vi kan utvärdera fel och får information om att det på en viss sträcka sker många elavbrott. Med den kunskapen kan vi lättare se vilka åtgärder som är lämpliga att ta till just där.
Att Skellefteå Kraft gick in tidigt har också lett till en snabbare utveckling av tekniken.
– Personalen på Skellefteå Kraft har verkligen hjälpt oss framåt. Tack vare deras feedback har den första versionen, som installerades 2018, kunnat förbättrats. Nu har vi hårdvaran helt klar och kan fortsätta förädlingen av systemet via uppdateringar av programvaran, säger Elisabeth Johansson.
Övervakningssystemet bygger bland annat på självlärande algoritmer, vilket gör att linjeagenterna blir självkalibrerande och anpassar sig till var i elnätet de sitter och vilka förhållanden som råder där. Efterhand som felen upptäcks kan man finslipa algoritmerna för ännu större precision:
– Vi önskar oss inte fel, men det är bra om de uppstår ibland för då kan vi lära oss mer och utveckla systemet vidare. Vi analyserar varje händelse som sker i våra installationer, och i samarbete med kunderna kan vi förbättra algoritmerna ytterligare utifrån fall i verkligheten, säger Rikard Qvarnström.
Det behövs ett verktyg för att se vad som händer i elnätet och det blir alltfler elnätsbolag medvetna om, säger Elisabeth Johansson.
Linjeagenterna kan också upptäcka farliga situationer som strömförande eller lutande stolpar.
Finns det något sätt att linjeagenterna skulle kunna slå larm om det börjar brinna?
– I nuläget känner de av om det är strömlöst eller till exempel kortslutning och larmar till driftcentralen, men vi har även en temperatursensor som skulle kunna känna av brand, säger Rikard Qvarnström.
Idag har flera elnätsbolag börjat använda Exeris övervakningssystem SGS i sina elnät. Eon har installerat systemet i sitt elnät väster om Örnsköldsvik. PiteEnergi samt Luleå Energi har också installationer, och just nu pågår arbetet med att montera hos Övertorneå Energi och Öresundskraft. Elisabeth Johansson ser positivt på framtiden:
– Det behövs ett verktyg för att se vad som händer i elnätet och det blir alltfler elnätsbolag medvetna om, säger hon.
Smart övervakning av elnätExeri Smart Grid Surveillance är uppbyggt av linjeagenter, radiokommunikation och avancerad dataanalys. Linjeagenterna, vars batteri har en livslängd på tio år, mäter och analyserar en mängd parametrar som fälten runt elledningarna, temperatur och lutning. De utbyter information via ett redundant radionät till Exeris egna basstationer och vidare till centralenheten via mobilnätet, ethernet-koppling eller wifi.
I centralenheten analyseras all data i realtid för att sedan presentera detaljerad information och slutsatser om strömavbrottet via en interaktiv webbaserad kartbild. Centralenheten är antingen placerad hos elnätsbolaget eller i en säker privat molnlösning.
Marie Kofod-Hansen