Det var 2015 som Svenska kraftnät fick uppdraget att utveckla och driva en elmarknadshubb. Syftet var att samla all marknadsinformation – som anläggningar, mätvärden med mera – på ett ställe, och även koppla ihop det med en elhandlarcentrisk modell där kunden har huvudsaklig kontakt med sin elhandlare. Sedan dess har flera myndigheter och branschaktörer jobbat med frågan på olika nivåer och väntat in en lagrådsremiss från regeringen.
Men nu har Svenska kraftnät tryckt på pausknappen, efter att ha investerat 140 miljoner kronor på att utveckla hubben. Bakgrunden är att regeringen i budgetpropositionen anger att de ska återkomma med en proposition om hubben först 2021 och att lagstiftningen därmed beräknas dröja ytterligare två år.
Många frågetecken
– Att fortsätta utveckla elmarknadshubben utifrån rådande omständigheter är varken ansvarsfullt eller effektivt. Vi riskerar att bygga funktioner och lösningar som i slutändan inte efterfrågas, säger Malin Stridh, chef för avdelning Elmarknad på Svenska kraftnät, i en kommentar.
Även framtiden för den elhandlarcentriska modellen är fylld med frågetecken. I budgetpropositionen skriver regeringen att när elmarknadshubben är i drift ska man återkomma till ”om och hur reformen med en elhandlarcentrisk modell ska tas vidare”.
Energiföretagen beklagar att regeringskansliet inte kunnat lämna besked i frågan tidigare:
– Sedan regeringsuppdragen kom 2015 har det lagts åtskilliga resurser av aktörerna i branschen. Den senaste budgetpropositionen ger dessvärre tvetydiga besked om framtiden och vi har fortsatt frågan hängandes över oss: Vad ska hubben omfatta och vilken marknadsmodell ska genomföras på sikt, säger Catherine Lillo, ansvarig för slutkundsmarknaden på Energiföretagen.
Johan Wickström